Әл-Фарабидің философиялық трактаттары

Әл-Фарабидің философиялық трактаттары
жеке
блог

Тақырыптары жағынан Фарабидің философиялық зерттеулері ортағасырлық ғылымның барлық дерлік салаларын қамтиды. Оларды біріктіріп, сол кездегі білім энциклопедиясы деуге болады. Жеке трактаттардың мазмұны көрсеткендей, Фарабиді әр түрлі ғылымдардың теориялық жағы, олардың философиялық мәні көбірек қызықтырды. Тіпті белгілі бір ғылыми пәннің кейбір нақты ғылымдарын қарастыра отырып, ол оларға эмпирист ретінде емес, теоретик, философ ретінде қарады.

Діни православие үстемдігі кезіндегі грек жаратылыстану-ғылыми ойының және әлеуметтік-философиялық идеяларының жетістіктері ағартудың және зайырлы білімнің таралуының маңызды көзі болды. Орта ғасырдағы прогресшіл адамдар грек даналығының діни догмалардың шырмауынан құтылу, ой еркіндігі үшін маңыздылығын жақсы түсінді, сондықтан оның жетістіктерін насихаттауға және оларды озық идеяларды дамыту және дамыту үшін пайдалануға үлкен көңіл бөлді. Бұл аса маңызды мәселеде Фараби ең көрнекті рөл атқарды.

Фараби грек философиялық ой-пікірін ілгерілету жөніндегі қызметін екі бағытта жүзеге асырды: біріншіден, ол ежелгі грек ойшылдары мен табиғат зерттеушілерінің негізгі еңбектеріне түсініктемелер жазып, оларды оқырмандарға қолжетімді және түсінікті етуге тырысты, қиын жерлерін түсіндіріп, көбінесе сөздерді өзінше өрнектейді; екіншіден, ол грек ойшылдарының жекелеген маңызды еңбектерінің жалпы мазмұны мен бағыттарын талдап, ашып көрсетуге арнайы еңбектер арнады. Философ өз пікірлерін білдірген еңбектер оның ғылыми қызығушылықтарын өте айқын сипаттайды.

Фараби Аристотельдің барлық дерлік шығармаларына түсініктемелер жазды: «Бірінші аналитика», «Екінші аналитика», «Түсіндіру туралы», «Топека», «Категориялар» – логика бойынша; жаратылыстану ғылымының «Этика», «Риторика», «Поэтика», «Метафизика», «Софистика» және т.б. еңбектеріне.Сонымен қатар, ол Птолемейдің «Алмагестіне», Александрдың «Жан туралы» шығармаларына алғысөз айтқан. Афродезияның жеке тарауларына Евклидтің «Геометриялары», Порфирийдің «Исагоги» және т.б.

Әл-Фарабидің ғылыми көзқарастары орта ғасырдағы философиялық мәселелердің барлығын дерлік қамтиды: болмыс туралы ілім, материя және оның дамуы мәселелері, бейорганикалық және органикалық дүниенің қасиеттері, физикалық және психикалық қарым-қатынасы, адамның танымдық әрекетінің мәселелері, таным формалары мен кезеңдері; логикалық ойлау ілімі, ойлау мен сөйлеудің байланысы, парасат мәселесі және оның адамның қоғамдық әрекетіндегі рөлі, т.б. Болмыс, оның құрылымы мен категориялары мәселелерін оның «Сұрақтардың мәні», «Айырмашылықтар туралы трактат», «Ацидент пен денелердің өмір сүру принциптері туралы» трактаттарында ерекше егжей-тегжейлі қарастырады.

Фарабидің пікірінше, болмыс бір мезгілде бар нәрсенің негізі болып табылатын және бір-бірімен себеп-салдар байланыстары арқылы байланысатын алты сатыдан тұрады. Бірінші қадам – бірінші себеп (әс-сабаб-әл-әууәл), екінші қадам – екінші себеп (әс-сабаб-әс-сони), үшінші қадам – үшінші себеп, белсенді ақыл (әл акл әл- фаол), төртінші саты – төртінші себеп, жан (нәпсі), бесінші саты – форма (әс-сүрәт), алтыншы саты – материя (әл-модда).

Бұл дүниеде бар нәрсе және біз білетін барлық нәрсе осы алты негізден  туындайды және бар нәрсе, оның ішінде осы қағидалар да өзінің табиғаты, қағидалары мен мүмкіндіктері бойынша екі түрге бөлінеді. Біріншісіне мәнінен олардың бар болуы міндетті түрде келмейтін нәрселер жатады. Мұндай нәрселер «мүмкін бар» деп аталады. Заттар басқа түрге жатады, оның мәнінен олардың бар болуы әрқашан және міндетті түрде шығады. Бұл түрдегі нәрселер «болуға қажетті» деп аталады.

Бірінші себеп – Құдай. Тек оған ғана тән бірегейлік, ал қалған бес принцип – көптік. Біріншіден қалыптасқан екінші себеп – табиғаты бойынша жер денелерінен ерекшеленетін аспан денелерінің болуы. Үшінші кезең, немесе бастама – абстрактілі ғарыштық ақылдың бір түрі, оның қызметі – ақылды жануарға қамқорлық жасау және оны кемелдік деңгейіне жеткізуге ұмтылу. Төртінші, бесінші және алтыншы себептер нақты жердегі заттармен, материалдық заттармен тікелей байланысты. Фараби философиялық жүйесінде болмыстың осы үш соңғы сатысын қарастыруға басты назар аударылады. Философтың жаратылыстану-ғылыми және философиялық ой-пікірлерінің мазмұны мен мәні – оның қол жеткізген құндылығы мен оңдылығының бәрі де солардың тұсаукесерінде ашылады.

Фараби түсіндіруінде логика заттарды танудың құралы, ақиқатқа жету құралы, білімнің барлық салаларына қажетті ғылыми әдіс ретінде әрекет етеді. «Логика өнері, - деп көрсетеді Фараби «Логика туралы кіріспе трактатында», - философияның белгілі бір бөліктерінде қолданылғанда, теориялық және практикалық өнер қамтитын барлық нәрселер туралы сенімді білім алуға мүмкіндік беретін құрал». Енді ешнәрседе шынайылыққа, логика өнерінсіз бір нәрсені білуге ​​жол жоқ.

Фараби логикасы оның философиялық жүйесінің ең дамыған бөліктерінің бірі. Ежелгі грек философиясындағы Аристотель сияқты ол ортағасырлық «мұсылмандық» Шығыста бірінші болып логикалық ойлаудың формалары мен принциптеріне барынша егжей-тегжейлі және жүйелі сипаттама берді. Фарабидің көптеген логикалық ұсыныстары қазіргі уақытқа дейін өз маңызын сақтап қалды, өйткені жалпы алғанда, формалды логика саласында, ойлаудың негізгі табиғи принциптері мен формаларын сипаттау саласында Аристотель дәуірінен бері аз ғана өзгерістер болды.

 

Авторлар: Манасбай Айгерім Мейірханқызы, Құрбан Аружібек Бегалықызы, Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-нің физика-техникалық факультетінің магистранттары.

Жетекші: Жанатаев Данат Жанатаевич, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-нің философия кафедрасының доценті,философия ғылымдарының кандидаты.