Шығыс славян халықтарының діні мен дәстүрінен қызықты ақпараттар

www.kaznu.kz   

Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университеті

Философия және саясаттану факультеті
Дінтану мамандығының 3 курс студенті Разбекова М.К.

Жетекшісі дінтану және мәдениеттану  кафедрасының аға оқытушысы Тунгатова У.А.

 

Ежелгі славяндар ежелден Шығыс Еуропа жазығын мекендеген отырықшы егіншілікпен айналысқан халық. Славян халқының тарихы ерекше, бай және қызықты. Бірақ, ежелгі дәуірдегі дінді зерттеудегі басты мәселе - славян дінінің бізге ешбір дереккөздері дерлік жеткен жоқ және 6 ғасырға дейін мүлде деректер жоқ.

XII ғасырда ескі орыс халқы кейіннен ескі орыс мемлекетін құрған шығыс славяндар тармағынан қалыптасты. XII ғасырда Киев монахы Нестор жазбаша дереккөзді жасады, онда қолжазба мәтіндерінен үзінділер, сондай-ақ сол кездегі ауызша аңыздар болған. Шежіре «Өткен жылдар ертегісі» деп аталды, оның негізінде тарихшылар мәсіхшілерге дейінгі дәуірдің дәстүрлері туралы білді.

Дегенмен, пұтқа табынушылық христиан діншілеріне жат болды, олар оны қауіпті және зиянды ырым ретінде қабылдады. Ал кейбір христиан миссионерлері дәстүрлі нанымдардың барлық іздерін жоюға тырысты. Сондықтан жылнамаларда пұтқа табынушы құдайлардың есімдері бұрмаланған, салт-дәстүрлік әрекеттер шашыраңқы үзінділер ретінде сипатталған. Ежелгі славяндардың дәстүрлерін қалпына келтіруге тырысқан тарихшылар халықтың фольклорын әлі де зерттеп жатыр. Жұмбақтарды, эпостарды, сиқырлы бейнелерді, тыйымдар мен құпияларды зерттей отырып, ғалымдар пұтқа табынушылық дәуіріндегі славяндардың рухани және мәдени өмірінің бейнесін жасады.

Ең ежелгі діни нанымдар славян халықтары арасында шамамен 2-3 мың жыл бұрын пайда болған. Алғашқыда адамдарда кез келген адамның, заттың, жануардың немесе табиғат құбылысының жаны бар деген сенім болған. Кейінірек славяндардың рухани мәдениеті тотемдік нанымдармен толықтырылды. Тағзым объектілері қасиетті жануарлардың бейнелері болды: аю, жабайы қабан, бұлан. Осылайша, әрбір жануар қандай да бір славян құдайының символы болды. Өсімдіктерге қатысты сенімдер де болды. Көптеген қасиетті рәсімдер оқшауланған қайың, тал немесе еменнің жанында орындалды.

Шығыс славяндарының дінінде маңызды орын отбасын қауіп-қатерден және зұлым рухтардан қорғайтын ата-бабалар культі болды. Сондай-ақ жыл сайынғы ауылшаруашылық мерекелерінің реті болды, адамдар болжамға сенді және болжап отырды.Шығыс славяндардың күнтізбесіндегі барлық мерекелер жыл мезгілдерімен, табиғат құбылыстарымен және ата-бабалар культімен тығыз байланысты болды.Ауыл шаруашылығы күнтізбесінің негізгі нүктелерінің құрметіне құдайларға табынумен байланысты көптеген мерекелер, рәсімдер болды. Көптеген пұтқа табынушылық мерекелері бүгінгі күнге дейін славяндар арасында бар, олар христиан дәстүрлерімен тығыз байланысты.

Бұл мерекелер:

1.    Коляда - қысқы күн тоқырау күні;

2.    Масленица - қыспен қоштасу және көктемді қарсы алу мерекесі;

3.    Иван Купала - жазғы күн қарсы алу күні;

Үйлену тойының әдет-ғұрыптары мен ырымдары

Мереке қарсаңында қалыңдық пен күйеуі марқұм туыстарының баталарын алу үшін бейіттерін зиярат етті. Бұл әрекет отбасылық ағашпен өзара әрекеттесу сезімі үшін маңызды болды. Үйлену тойына діни қызметкер шақырылады, ол ерлі-зайыптыларды одаққа салтанатты түрде біріктірді. Тойлар табиғат аясында өтетін, қалындық көйлегі балғыннан тігілген киіммен, кестемен әшекейленді. Үйлену тойы киелі ағаштың, әдетте қайыңның жанында өтеді. Жастар ағашты үш рет айналып өтіп, бұл рәсім күннің, бірлік пен өмірдің шексіздігін бейнелейтін.

Жерлеу рәсімдері

Ежелгі славяндардың жерлеу ғұрпы екі маңызды мақсатты көздеді: тірі адамдар мен өлілер әлемі арасында байланыс орнату, қайтыс болғандарды қайтыс болғандар патшалығына ұзақ сапарға аттандыру. Ежелгі славяндар өлгендерді жерге көму немесе кремация арқылы жерлеген. Көптеген салт-жораларда от жағылатын, өйткені славяндар отқа табынушылар болды. Содан кейін күлі бар урна отбасылық қорғанға қойылды. Оянған кезде барлық шығыс славяндарында салттық тағам болды - бұл кутя, желе және құймақ. Қайтыс болғандарды еске алу күндері олар үшін монша қыздырылып, шырақтар мен от жағылып, ас әзірленді. Бұл отбасын қорғай алатын немесе зиян келтіруі мүмкін ата-бабаларды тыныштандыру үшін жасалды.

Тонсураның ырымы

Шаш алу ғұрпы бес-жеті жас аралығындағы балаларға жасалды. Бұл ананың қамқорлығынан әкенің қамқорлығына өтудің белгісі. Шашы алынатын баланы ер немесе әйелдің қасына отырғызып, шаштарын крест етіп қидыртатын. Рәсім таңертең, шуақты ауа-райында ата-ананың, туыстарының, музыканттардың және сиқыршылардың қатысуымен өтті.

Ежелгі славяндардың діни наным-сенімдерінің негізінде табиғатқа табыну және ата-бабалар культі болды. Славяндардың бір құдайы болған жоқ, әрбір тайпалар ортақ құдайларға да, өздеріне де табынатын. Славяндардың пұтқа табынушылық мәдениеті әлемнің белгілі бір процестеріне немесе құбылыстарына жауапты жоғары күштердің әртүрлі атауларына толы.

 

Ертегі құлдардың тәңірлері мен құдайларынан ең белгілісі:

Перун - Жоғарғы құдайлардың бірі, найзағай құдайы;

Велес - мал өсіруші Құдай, байлық Құдайы;

Сварог - басқа илаһи жаратылыстардың әкесі, от пен аспан Құдайы;

Макош - тағдырдың, судың және құнарлылықтың құдайы, әйелдің бейнесі;

Лада - махаббат пен сұлулық құдайы, егіннің қамқоршысы;

Бұл салт-дәстүрлерден бөлек шығыс славяндарда ерте замандарда қалыптасқан ерекше дәстүрлері болған. Бұл дәстүрлері уақыт өткен сайын өзгеріп, бірте бірте жойылып кеткен. Мысалы, шапкадағы ботқа, наннан жасалған открытка, өлгендер үшін көкнәр деген секілді. Бұлардың бәрі шығыс халқының дінімен дәстүрінің сабақтастығының нәтижесінде пайда болған дәстүрлер. Алайда, заман талабына сай жойылған. Ежелгі шығыс славян халқы дәстүрге бай халық болмасада, өзіндің дәстүрлерімен ерекшеленеді.



Бөлісу: