Ғылым философиясы

Ғылым философиясы
жеке
блог

Ғылым философиясы

Ғылым философиясы – ғылымның әдістерін, шекараларын және концепциясын зерттейтін пән, сонымен қатар ғылыми білімді дамыту және негіздеу табиғатын, жолдарын, оның құрылымы мен функцияларын зерттейді. Бұл пәннің нақты ғылымдарды зерттеумен айналысатын арнайы бөлімдері бар, мысалы, химия философиясы немесе тіл білімі философиясы.

Ғылым философиясы дербес пән ретінде өзінің ерекшеліктерін Пуанкаре, Мах, Дюем, Пирсон және XXXXVI ғасырдағы басқа да ойшылдардың еңбектерінде ресімдеді, бұл терминді Дюринг ұсынған. Олардың еңбектерінде ғылымды зерттеудің өзі білімнің басқа объектілері мен субъектілерінен бөлініп шықты, бірақ логикалық позитивизм арқылы ғылым мен білімнің ғылыми емес түрлерінің талдауы арасында түпкілікті нақты сызық жүргізілді. Соңғысы ғылымның құрылымын, функцияларын және құзыреттерін жан-жақты сипаттайды.

Бұл пәннің серпілісіне ғылыми-техникалық революция ықпал етті, ол талқыланатын тақырыпқа қатысты өткен ғасырлардағы ғылыми білімнің ықпалы мен табысының өсуінің күтілетін аяқталуы болды. Сонымен ғылым философиясы философия тарихындағы гносеологиялық зерттеулердің бетбұрыс кезеңі болды. Бірақ ғылыми-техникалық революцияға дейін, сонау ХХХХІІІ ғасырда білімді алыпсатарлықтан, теориялық және эмпирикалық негіздеуді субъективті позициядан немесе интуитивтіктен бөлу, яғни бұрын жасанды түрде жалғанған философия мен діннің бөлінуі орын алды.

Ғылым философиясының пәні мен объектісі
Жалпы және жеке заңдылықтар, өзгеру тенденциялары қазіргі сәтте және тарихи перспективада ғылыми білімді өндіруге арналған ақыл-ойдың нақты қызметінің - бұл ғылым философиясының пәні. Мұндай жағдайда ғылымнан тыс талап қоятын сыншылар қанша ұнатпаса да, философия таза ғылыми формада айқын көрініп, ғылыми процесс пен білімді өнім ретінде зерттей бастайды.

Барлық ғылымдар жалпы және ғылыми таным барлық халықтардың мәдениетінің дамуы мен жетілдірілуінің белгілі уақыт кезеңінің өнімі ретінде – бұл ғылым философиясының объектісі болып табылады. Яғни, бұған ХХІІ ғасырдан бері белгілі, объективтілік, дәлелдеу, логикалық негіздеу және т.б. негізі қаланған ғылымға дейінгі білім, басқаша айтқанда, философиядағы ғылыми зерттеулер мен зерттеу тәсілінің өзі жатады. Математиканың бір мыңжылдықтан астам белгілі материалдық Әлемдегі кез келген құбылысты сипаттауға қабілетті тіл ретіндегі рөлі туралы бөлек айту керек.

Қысқаша тұжырымдасақ, ғылым философиясының объектісі мен пәні – білімді өндіру мен қамтамасыз ету жөніндегі интеллектуалдық қызметтің нақты саласы.

Жоғарыда айтылғандардан шығатыны, бұл пән ғылыми сипаттағы критерийлерді бағалау және ғылыми сипатын қолдайтын немесе қарама-қарсы пайымдаулар мен қорытындылар жасау немесе кез келген гипотеза, теория немесе кез келген білімге қатысты ғылыми сипаттағы дәрежесін сипаттайтын агенттердің бірі болып табылады. өнім. Өкінішке орай, адам іс-әрекетіндегі барлық нәрсе сияқты, соңғысы да әртүрлі формада көрінетін, қайталап айтамын, мұңды болатын алыпсатарлықтан ада емес. Ғылым мен ғылым философиясының билікке белгілі бір тәуелділігі, авторитаризм және алыпсатарлық болуы оларды дінмен байланыстырады. Философияны сынаушыларға қажетсіз азық болмас үшін, бұл тұрғыдағы дінмен ұқсастық ғылымға да қатысты екеніне, оның үстіне, ең алдымен, ғылымға қатысты екеніне назар аударамын. сұрақ. Бірақ бұл бөлек мақаланың тақырыбы, ол да алыпсатарлық болуы мүмкін.

Ғылым философиясының сұрақтары мен мәселелері
Позитивизм, содан кейін логикалық позитивизм. ғылым философиясының түпкілікті қалыптасуында елеулі рөл атқарды. айтылған проблемаларды сынға алады, егер ол ғылым философиясында проблемалардың жоқтығын растау позициясын ұстанбаса, оларды мағынасыз, тіпті мағынасыз деп санаса - бұл ирониялық.

Әрине, жалпы философияның және оның ішінде ғылым философиясының нақты проблемалары мен көптеген сұрақтары бар, олар бос тұрудан немесе көңіл көтеруден емес, шешуді қажет етеді.

Ғылым философиясының негізгі проблемасы, егер қаласаңыз - өндіріс, ғылыми білімнің пайда болуы, сондай-ақ оны бағалау критерийлері. Мәселелерді топтастырсақ, құрылысы философия мен ғылымның өзінің құрылымдық өзара әрекеттесуінен туындайтын үш топты аламыз.

Бірінші топ – философияның өзімен құзіреттілікті ішкі бағалау мәселелері, екінші топқа философия тұжырымдарына қатысты жеке ғылымдар құрылымындағы бірдей мәселелерді жатқызу орынды. Ал үшінші топтағы мәселелер философия мен басқа ғылымдардың өз өнімі – білімді бағалаудағы мүдделері ретінде бірінші және екінші топтардың соқтығысуынан туындайды. Дегенмен, философияның қайшылықты мәселелерді шешуге қабілетті кез келген ғылымнан артық екенін, сонымен қатар ол білімнің тарихилығымен қаруланғанын және басқа ғылымдардың көпшілігі соңғысынан айырылғанын ұмытпау керек.

Сонымен, өзекті мәселелерге мыналар жатады:

Білімнің критерийлері қандай?
Ғылыми, псевдоғылыми және ғылыми емес білімдердің қандай айырмашылықтары бар?
Білімнің түрлері (басқа да);
Ғылым және ғылыми деген не?
Нақты әдістердің құзыреттілігі және олардың ғылыми сипатының дәрежесі?
Философиялық сұрақтарға ілеспе сұрақтар жатады, мысалы, «Танымдағы субъективті құзыреттілік шекаралары қайда?

Абилдаев Айбек әл-Фараби атындағы ҚазҰУ магистранті

Жанатаев Данат әл-Фараби атындағы ҚазҰУ профессоры