Тоғыз құмалақ ойынының философиялық мағынасы

Тоғыз құмалақ ойынының философиялық мағынасы
жеке
блог

Тоғыз құмалақ - көшпенділердің дүниетанымына негізделген зияткерлік спорт ойындарының ішіндегі ең қиыны.

Әрине, бұл ойынның ерекшеліктерін түсіну үшін сіз оны ойнауыңыз керек, ережелерді нақты білуіңіз керек, өйткені оларда терең философиялық мағына бар.

 Тоғызқұмалақ ойынының пайда болу тарихы 4 мыңжылдық кезеңді қамтиды. Мүмкін одан да көп. Ойынның пайда болуының тікелей фактілерінің болмауы бұл мәселені егжей-тегжейлі зерттеуге кедергі келтіреді. Бізде шахмат, дойбы, олардың пайда болуы мен дамуы туралы көбірек ақпарат бар. Мұнда ойын ережелерінің пайда болуы мен ойын тақтасының құрылымының эволюциясын мұқият қарастырған жөн.

 

Тоғызқұмалақ ойын ережелерін қалыптастырудың құпиясын ашу үшін, біз қазақ халқының дүниетанымы, салт-дәстүрі тарихына терең үңілуіміз керек.

"Егер қазақтардың өмір сүруінің түрлі дәуірлеріне көз жүгіртсек, кез келген кезеңде халық үшін көшпелі тұрмыста қалыптасқан дәстүрлер өзіндік рухани азыққа айналғанын байқауға болады. Адамдар қандай қуаныш пен қайғы-қасіретті бастан кешірсе де, бұл дәстүрлер, әсем әуендер, әуезді өлеңдер мен жанды әндер жұбаныш, рухты тыныштандыратын және көңіл-күйді бұзатын, қуанышты оятатын және қайғы-қасіретті тарататын болды. Сондықтан қазақтардың дәстүрлі ойын-сауықтары мен ойындары экономикалық қатынастардың дамуымен байланысты болды, оның негізі көшпелі мал шаруашылығы болды". Ұлттық ойындардың танымал зерттеушісі Б.Тотенаевтың бұл өрнегі тоғызқұмалақ ойынының пайда болуына да қатысты.

Ағылшын зерттеушісі Э. Маккей Тоғызқұмалақ, бестас (бес тас), асық және басқалары сияқты ойындар бес мың жыл бұрын Азияның әртүрлі тайпалары арасында кең таралған деп жазады. Африкандық овари ойынының зерттеушілері тоғызқұмалақ сияқты ойындар 6 мың жыл бұрын болған деп мәлімдейді. Барлық осы фактілер осындай ойындардың ежелгі уақытта пайда болғанын растайтын дәлел болып табылады. Алайда, біз үшін тоғызқұмалақ пен оған ұқсас ойындар қалай қалыптасты және олар бастапқыда қандай рөл атқарды? Осыған байланысты қырғыз зерттеушісі К.Айдарқұлов былай деп жазады: "Бұл ойын болды ма, әлде ол өзіне ерекше функцияны атқарды ма деген сұрақ туындайды". Яғни, мүмкін, бүгінгі күнге дейін өмір сүрген мұра бір кездері бізге белгісіз басқа мағынаға ие болған шығар.

Тоғызқұмалақ ойынының қалыптасу ерекшеліктерін білу үшін ондағы "қой бағу"балалар ойынының мәнін көру керек. Б .Тотенаев атап өткендей: "келесі балалар ойындары – бұл құмалақ ойындары және ана мен баланың күнделікті өмірі қалай өтіп жатқанын, таң атқаннан күн батқанға дейін қалай жұмыс істейтіндерін, қазақ халқының әлеуметтік-экономикалық дамуын көрсететін "қой бағу" ойындары".

Жаңа тұраққа келгеннен кейін балалар вагондардан түсіп, киіз үйлердің қай жерде құлағанын мұқият зерттеп, кептірілген түйе құмалақтарын жинайды. Бұл әдет – ғұрып оқшауланған жағдай емес, әрдайым болған, өйткені жеті жасқа дейінгі балалар үшін түйе құмалақтары олардың ойындары мен күнделікті жұмысының мақсаттарының бірі болған. Түйе мен қойдың бұл құмалақтары балалардың күнделікті ойындары мен жұмысының мақсаты бола алады?

Балалар үшін түйе құмалақтары қой болды (және қой құмалақтары — қозылар), оларды босатып, қайтадан қамшыға салып, түнде күзетіп, қозыларға көмектесу керек және т.б., яғни ересектер әлемінде болып жатқанның бәрін жасау керек. Бұл балалар үшін құндылық, олар кумалактарды бір-біріне мұқият жинап, әрқайсысы үшін күресіп, ешкімге бермеуге тырысты, әсіресе әрбір жаңа тұрақта түйе кумалактары көп емес. Тіпті бұл ерекшеліктер халықтың экономикалық қызметін көрсетеді.

Қоғамдық дамуға сәйкес, кумалаки ойындары халықтың әлеуметтік-саяси өміріндегі өзгерістерге сезімтал түрде дамыды. Яғни, дала балалары ойын ойнауды ересектер үшін олардың әрекеттерін қайталай және осылайша олардың күнделікті өмірін көрсете отырып, құмалақтардан бастады". Басқаша айтқанда, бұл құмалақ ойындары тоғызқұмалақ ойындарының алғашқы түрлерінің бірі болған шығар. "Қой жаю" ойыны кезіндегі әр құмалақ үшін балалар арасындағы даулар ата-аналарды ойынды біршама қиындатып, оған сақталған қақтығыстарды азайту үшін белгілі бір ережелер енгізу арқылы ойынды қалыптастыруға ақпараттық негіз болды деп болжауға болады.

Ежелгі көшпенділердің тұрмыс-тіршілігі көшпелі мал шаруашылығына негізделген, сондықтан көшпендінің өмірі Үй жануарларына деген ерекше қарым-қатынаста болды, өйткені олардан басқа, көшпендіге ештеңеге мұқтаж емес еді. Сондықтан, егер мал жақсы өсіп, өссе, бұл пайда болды, ал егер ол ауырса, өлсе немесе жыртқыштардың олжасына айналса, онда шығын. Өмір салтының бұл ерекшеліктерін унее тугулах ойынынан көруге болады. Ондағы тесіктердің саны аз болғанына қарамастан, ойынның ерекшеліктері, амалдары мен амалдары жеткілікті.

Интернетте Унее тугулах ойыны туралы ақпарат жарияланды. Ойын тақтасында әр ойыншының 18 тасты үш тесігі бар. "Унее" моңғол тілінде "сиыр", ал" тугулах " — "бұзаулау". Бұл ойын алғаш рет 1963 жылы Моңғолияның батысында, Баянөлгей ауданында, қазақ ауылдарының бірінде ашылған. Кейінірек ойын туралы ақпаратты интернетте ресейлік этнограф Асия Попова жариялады. Өнер табиғи құбылыстарға еліктеуден пайда болды деген көптеген теориялар бар. Құстардан-ән – құмырсқалардан-сәулет. Көшпелі халықтар өздерінің өмір салтына сәйкес тоғызқұмалақ ойынының ережелерін қалыптастырды. Біз ұзақ уақыт бойы бұл ойынның пайда болу уақытын анықтай алмадық, бірақ Уней тугул туралы мәліметтер кейбір сұрақтарға жауап беруге көмектеседі. Мысалы, ойын терминологиясына сәйкес, тесіктегі бірінші тас – сиыр, екіншісі – бұқасы бар сиыр, үшіншісі – жүкті сиыр, төртіншісі – сиыр. Егер соңғы тас өз тарапынан тесікке төртінші түссе, онда бұл жеңіс. Бұл ереже Сәрсен Аманжоловтың 1936 жылы жазылған "Тоғызқұмалақ" кітабында да бар.

Кейінірек 5 тесік пен 25 тас пен 7 тесік пен 49 тас бар ең жақсы ойындар құрылды. Баянөлгейде А.Попова ашқан 6 тесік және 54 құмалақ бар есенқорғоол ойыны да тоғызқұмалақ ойынының бір түрі болып табылады. Мүмкін, бұл ойындардың барлығы мал шаруашылығының қалыптасу дәуірінде пайда болған шығар, ал тоғызқұмалақ-бұл ойындардың күрделі нұсқасы. Алайда, бестемше мен есенкоргоолда туздык ережесі кездеспейді. Туздық өтпелі кезеңде эпикалық кезеңде мал шаруашылығының қалыптасу кезеңінен пайда болды және ғұндардың дүниетанымымен тікелей байланысты деп болжауға болады.