12 адамның өмірін қиған ұшақ апатын тергеу төрт жылдан астам уақытқа созылды. BES.media редакциясы заңгер Сергей Державецпен сұхбатында 2019 жылдың 27 желтоқсанында болған Fokker-100 ұшағының апатына қатысты тергеу барысын талқылады, - деп хабарлайды Massaget.kz тілшісі.
Одан кейін 12 адам қаза тапты, оның ішінде ұшақ командирі Марат Мұратбаев бар. Екінші ұшқыш Мейіржан Молдақұлов бір айдан кейін тромбтың үзіліп кетуінен қайтыс болды. Апат салдарынан 47 адам зардап шекті.
Сергей Державец туралы не белгілі және оның құзыретіне неге сенуге болады?
Сергей Державец зейнеткерлікке шыққанға дейін Қазақ КСР прокуратурасында қызмет етіп, ұшақ апаттарына қатысты бірнеше атышулы қылмыстық істерді тергеген. Ол ұшақ апаты болған жерді зерттеу әдістері туралы тергеушілерге арналған жадынаманың авторы. Алматы прокуратурасында тергеуші, кейін аға тергеуші, кейін прокурор-криминалист болып қызмет атқарған.
Сергей Державец Алматы – Симферополь рейсі бойынша Ту-154 ұшағының апатын тергеуге қатысты. 1980 жылдың жазында Алматыдан ұшып шыққан «Аэрофлот» ұшағы әуеге көтерілгеннен кейін екі минуттан соң апатқа ұшырап, бөліктерге бөлініп, өртеніп кеткен. Борттағы 166 адамның барлығы қаза тапты, оның 90-нан астамы балалар. Бастапқы тергеу әрекеттерін сәтті жүзеге асыру үшін Державецті КСРО Бас прокуроры Руденко көтермеледі.
Ан-28 апатына қатысты істі қарауға Сергей Державец де қатысты. 2017 жылдың күзінде Алматыдан Шымкентке ұшып шыққан санитарлық авиация ұшағы оңтүстік астанадан 28 шақырым жерде Алматы облысының Іле ауданында апатқа ұшырады. Борттағы бес адамның барлығы (үш экипаж мүшесі және екі дәрігер) қаза тапты. Содан кейін East Wing әуе компаниясының директоры Виталий Масалитин ақталды.
Алматы маңында Bek Air ұшағының апатқа ұшырауына кім кінәлі деп танылды?
Сәуір айының басында Бас көлік прокуратурасы айыпталушының аты-жөнін атамай, «Фоккер-100» ұшағының апатына қатысты тергеудің аяқталғанын жариялап, тек тараптар қылмыстық іс материалдарымен танысып жатқанын айтқан.
Бұдан кейін қаза болған ұшқыштардың жесір қалған әйелдері мемлекет басшысына көпшілік алдында арызданды. Өтініштен олардың қайтыс болған жұбайлары оқиғаға кінәлі деп танылғаны белгілі болды.
Әйелдер мұны Ішкі істер министрлігінің жауапкершілікті шынайы кінәлілерден басқа жаққа бұру әрекеті деп атады.
Кім жауапкершіліктен құтылды?
Сергей Державец ұшақ апатынан зардап шеккен алты адамның, сондай-ақ ұшқыштардың жесірлерінің мүддесін қорғады.
"Мен ұшақ апаты бойынша тергеу әрекеттеріне қатысқан жоқпын және қылмыстық іс материалдарымен таныспадым, тек ұшқыштардың жесірлері зардап шеккен басқа адамдар сияқты бірдей жәбірленуші деп танылуын қамтамасыз етуге тырыстым. Олар ұшақ бортында болды, қаза тапқан ұшқыштар барлық жолаушылармен бірге бір ұшақта ұшқан және бірдей травма мен жарақаттар алған, бұл олардың өлімі мен жарақаттарына себеп болған.
Сонымен қатар бүкіл ел сияқты тергеудің толық, объективті және жан-жақты жүргізілуіне, шындықтың ашылуына және ұшақ апатына кінәлілер жауапқа тартылуына мүдделі болып отырған менің қорғаушыларымның мүддесі үшін Ішкі істер министрлігі мен прокуратураға арыздар, өтініштер мен шағымдар жолдап отырдым", - деді Сергей Державец.
Тергеу барысында қаза тапқан ұшқыштар күдікті ретінде анықталған соң, жесірлер басқа адвокат жалдаған. Сергей Державец әлі күнге дейін ұшақ апатынан зардап шеккен алты адамның мүддесін қорғайды.
"Болып жатқан жағдайға сүйенсек, 4,5 жылға жуық уақыттан кейін тергеу Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің 344-бабы ("Әуе көлігінің қозғалыс қауіпсіздігі ережелерін бұзу") бойынша қаза тапқан ұшқыштарды кінәлі деп тану туралы шешім қабылдады. Бұл барлығын таң қалдырғанын айту керек.
Өйткені, Fokker-100 ұшағының апатқа ұшырауына байланысты қаза тапқан ұшқыштар емес, Талғар әкімдігінің бірқатар шенеуніктері мен басшылары жауапқа тартылуы тиіс екенін дәлелдейтін материалдар Ішкі істер министрлігі мен прокуратураның қолдарында жеткілікті болды. Азаматтық авиация комитетіне және Алматы әуежайына Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің 351 ("Көлікті қауіпсіз пайдалануды қамтамасыз ету қағидаларын бұзу"), 370 ("Қызметтегі әрекетсіздік") және 104 ("Кезекшілік міндеттерін орындамау") және 104 ("Абайсызда адам өліміне әкеп соғу") баптары бойынша қылмыстық іс қозғалды", - деп атап өтті адвокат.
Оның пікірінше, әуе кемесін мұз қатуға қарсы сапалы өңдеуді қамтамасыз етуге және бақылауға, Алматы әуежайының аэродромының маңындағы санитарлық-қорғау аймағын дамытуға жол бермеуге тиіс болғандардың барлығын жауапкершілікке тарту керек.
"Неліктен тек қайтыс болған ұшқыштарға күдік бар, ал басқа жауаптылар қайда? Сәуір айында менің клиенттерімнің заңды өкілі ретінде қылмыстық іс материалдарымен танысуға мүмкіндік беруі үшін ІІМ Көліктегі полиция басқармасының тергеу-жедел тобының бастығы Сейітжапаровқа арыз жолдадым. Бірақ Сейітжапаровтың өзі процессуалдық тұлға болып, процессуалдық шешімдерді өзі қабылдауы тиіс табылатынымен, мен көліктегі ІІБ бастығының орынбасары Жолановтың қолы қойылған бас тарту хатын алдым. Сонымен қатар, бас тарту себебін менің клиенттерім мен қайтыс болған ұшқыштардың жесірлері арасындағы мүдделер қақтығысы ретінде көрсетті. Мен олардың мүдделерін олардың статусы болмаған кезде қорғадым, бірақ қайтыс болған күйеулері күдікті ретінде процессуалдық мәртебеге ие болғаннан кейін оларды қорғауды тоқтаттым және адвокат оларды қорғай бастады», - деді Сергей Державец.
Заңгер Ішкі істер министрлігінің әрекетіне байланысты бас көлік прокурорына шағым түсірді. Оның кейбір сенімгер тұлғалары да оның заңды өкілі ретінде қылмыстық іс материалдарымен танысуға рұқсат беру туралы өтініш берген.
"Ішкі істер министрлігі мені қылмыстық іс материалдарына жақындатқысы келмейді деп ойлауға негіз бар, өйткені мен оларды түсініп, сотқа дейінгі тергеу әдістемесінің сәйкессіздіктері мен бұзушылықтарын анықтай аламын. Сондай-ақ ұшақ апатына кінәлі ретінде тек қайтыс болған ұшқыштарды тағайындау ниетін және ұшақ апатының шынайы кінәлілерді жауапкершіліктен босатқысы келгендерін әшкерелей аламын. Ол туралы мен оларға бұрын арыздар, өтініштер мен шағымдар берген болатынмын.
Қылмыстық іс материалдарымен танысуға рұқсат бермейінше, біз Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі жүргізген Fokker-100 ұшағындағы апатқа қатысты тергеу материалдары туралы ғана айта аламыз", - деп түсіндірді ол.
Әуе кемелерінің апаттарын тергеу кезінде қандай нұсқалар тексеріледі?
Ұшақ апаттарын тергеу кезінде әрқашан үш нұсқа тексеріледі:
Техникалық себепті немесе әуе кемесіне сыртқы әсерді тексеру көп уақытты алады, өйткені сараптамалар Қазақстаннан тыс жерде болуы мүмкін. Экипаждың кінәсінің нұсқасын тексерген кезде ұшқыштардың немқұрайлылығының не екенін сенімді түрде анықтау қажет: яғни олар заңсыз салынған үй ұшақтың жолында болатынын болжаған жоқ, бірақ олар болжауға болатын және болуы керек еді.
Ұшу ережелерінде аэродром және аэродром аймағы болып табылатын қауіпсіз аймақта ұшуды тоқтатқан кезде кезде үй түріндегі кедергіні алдын ала білуі керектігі туралы ешқандай экипаждың ешқандай белгісі жоқ. Мұндай әуежай қоршауының маңында мүлдем болмауы керек еді.
"Криминалистикалық органдардың бір-екі кешенді сараптамасын тапсыру жеткілікті. Сондай-ақ, күрделі сараптамаларды жүргізуге үлкен жұмыс тәжірибесі бар ұшқыштар мен авиациялық инженерлерді тарту керек еді. Ол орындалды ма, жоқ па, мен әлі білмеймін. Бірақ қандай да бір себептермен құқық қорғау органдарының ұшақ апатына шын қатысы бар басқа адамдарды жауапқа тартқысы келмейтінін анық білемін. Төрт жылдан кейін олардың ұшқыштар кінәлі деген қорытындыға келгені олардың басқа біреуді кінәлі деп тапқысы келгенін анық көрсетеді, басқа ештеңе емес", - деді Сергей Державец.
"Fokker-100 ұшағының апатында мұзға қарсы қанағаттанарлықсыз өңдеу түріндегі сыртқы әсер болды, соның салдарынан әуе кемесінің аэродинамикалық сипаттамалары көтерілу кезінде нашарлады. Ақырында ұшқыштар ұшуды тоқтатты, содан кейін ұшақ әуежайдың аэродром аймағындағы санитарлық-қорғау аймағында заңсыз салынған екі қабатты үйге соғылды. Барлық нормативтік құжаттарға сәйкес ол жерде болмауы керек еді, бірақ сонда болды. Бұл ретте ұшқыштар қарама-қайшы ережелерді қамтитын ұшу ережелеріне сәйкес әрекет етті", - деп жалғастырды эксперт.
Ереженің 647-тармағында, туындаған проблемаларға қарамастан, шешім қабылдау жылдамдығының белгісі өткен болса, ұшуды жалғастыру керек деп жазылған. 646-тармақ оған қайшы келеді: не болса да, ұшақтың қалаған бағыттан ауытқуына байланысты ұшуды тоқтату керек.
"Ұшқыштар ұшуды жалғастырды, содан кейін тоқтады, содан кейін ұшу-қону жолағы мен аэродромнан шығып кетті. Бірақ олар әуежайдың аэродром аймағының санитарлық-қорғау аймағы ұшу қауіпсіздігіне қауіп төндіретін үйлер заңсыз салынғанын болжауға міндетті емес еді. Соған ұшақ соғылып, бортындағы адамдардың өлімі мен жарақаты болатынын олар болжай алмады", - деді ол.
Оның айтуынша, бұл факторларды анықтау үшін 2000 қарап-тексеру, 1350 жауап алу, 150 сараптама жүргізу қажет емес. Оқиғадан кейін бірден тергеуде болған "қара жәшіктердегі" деректерді талдау жеткілікті. Сондай-ақ аэродром аймағының санитарлық-қорғау аймағының жағдайын нормативтік құжаттардың талаптарымен салыстыру керек еді. Оған сәйкес әуежай қоршауынан 500 метр қашықтықта күрделі құрылыс нысандары болмауы керек.
Айтпақшы, 2022 жылдың желтоқсанында Бас прокуратура Премьер-министрдің бірінші орынбасары Роман Склярдың атына Қазақстандағы әуежайлардың аэродром аумақтарының санитарлық-қорғау аймақтарында жер учаскелерінің заңсыз бөлінуі, сондай-ақ онда құрылыс жүргізілгені туралы айтылған болатын. Онда авиация мен жергілікті билік органдарының келісімінсіз 100 мыңнан астам түрлі нысандар салын,аны, олардың кейбіреулері ұшуға қауіп төндіретіні айтылды.
"Алматы әуежайының санитарлық-қорғау аймағының шекарасында мұндай заңсыз жер учаскелері мен құрылысқа рұқсат берудің қайғылы салдарының мысалы ретінде Bek Air ұшағының апатқа ұшырауы болды", - делінген Бас прокуратураның хабарламасында.
Ұшқыштардың кінәсі туралы нұсқа неге күмәнді?
"Әрбір заң факультетінің студенті қылмыс құрамының не екенін біледі, өйткені қылмыстың әр түрінің өзіндік жеке құрамы бар, оның көмегімен зорлауды кісі өлтіруден, кісі өлтіруді озбырлықтан, озбырлықты пара алудан ажыратуға болады. Бұлар барлығы қылмыс болып табылады, бірақ олар әртүрлі", - деп түсіндірді Сергей Державец.
Қылмыс құрамы бірнеше бөліктермен сипатталады:
"Объективті жағының құрамдас бөлігі қылмыскердің әрекеті мен одан туындайтын салдарлар арасындағы себеп-салдар байланысы болып табылады. Ондай байланыс болмаса, қылмыс құрамы да жоқ. Fokker-100 жағдайында ұшақ ұшуды тоқтатуға мәжбүр болды және ұшу-қону жолағынан Алматы әуежайының аэродром аймағының санитарлық-қорғау аймағына шықты, бұл ол үшін қауіпсіз болуы керек еді. Бірақ бұл мүлдем қауіпті болып шықты", - деді заңгер.
Ведомстволық тексеру жүргізген Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің комиссиясы ұшақ ұшу-қону жолағынан шығып кеткен кезде шамадан тыс жүктеме 1,08 бірліктен аспайтынын анықтады, бұл ұшақ құрылымына және ішінде болған жолаушылар үшін мүлдем қауіпсіз еді.
"Бұл шамадан тыс жүктеме, мысалы, мен абайсызда кішкентай орындықтан құлап кетсем, не болады? Мен осыдан өле аламын ба немесе ауыр дене жарақатын ала алам ба? Ұшақ екі қабатты үйге соғылған кезде, 10-15 бірлік қысқа мерзімді шамадан тыс бортта отырған адамдар үшін де қауіпсіз жүктеме болды. Бірақ бұл ұшақтың қысылуына және оның құрылымының бұзылуына әкеліп соқты, оның элементтері әуе кемесінің ішіндегі адамдарды жарақаттап, олардың кейбірінің өліміне және жарақатына әкелді.
Бұл ұшақтың ұшып-қону жолағынан шығып, оның қоршауына дейін қозғалуынан емес, Алматы әуежайының қоршауының сыртында заңсыз салынған үйге соғылып құлағанынан қирағанын ұшақ апаты орнында куәгерлер түсірген фотосуреттер мен видеолардан көруге болады", – деп атап өтті сұхбаттас.
Ары қарай не болады?
"Қаза болған күдікті ұшқыштардың жесірлері тергеу нұсқасымен келіспейтіні сөзсіз. Олардың ар-намысы бар. Бұл жағдайда істі сотқа жіберу керек. Ал ол бұл мәселені олар (экипаж мүшелері – автор) тірі болған сияқты шешеді. Айта кетейік, қазір қайтыс болған ұшқыштардың жесірлерінің мықты адвокаты бар. Ол қаза тапқан ұшқыштарға қатысты ойдан шығарылған әрі жалған айыптарды ашып, қылмыстық істі заңды бағытқа бағыттайды", - деп сененеді Сергей Державец.
Талғар ауданы әкімдігінің бес қызметкері мен риэлтор ғана жанама кінәлі деп танылды. Олар ауыр зардаптарға әкеп соққан Алматы әуежайының аэродром аймағының санитарлық-қорғау аймағынан жер телімдерін заңсыз бөліп беру кезінде алаяқтық және қызметтік өкілеттіктерін асыра пайдаланғаны үшін сотталды.
"2021 жылы мен Талғар аудандық сотына осы қылмыстық іс бойынша ұшақта болған адамдардың, соның ішінде қаза болған ұшқыштардың қазасы мен жарақатын ауыр зардаптар деп тану туралы арыз бердім. Бірақ сот одан бас тартты, бірақ сотталғандардың іс-әрекетінен мемлекет мүддесіне 12 миллион теңге залал келтірудің ауыр зардаптар деп мойындады. Сотталғандар оны төледі.
Осыған байланысты менің орынды сұрағым бар: егер Fokker-100 ұшағының апатқа ұшырауына қаза тапқан ұшқыштар кінәлі болса, Талғар шенеуніктері мен риэлторды неліктен түрмеге қамады?", - деп сұрайды Сергей Державец
Ол жер телімін заңсыз беру бір қылмыс құрамы екенін, бұл үшін талғарлық лауазымды тұлғалар мен риэлтор жауап беріп қойғанын, ал әуежайдың аэродром аумағының санитарлық-қорғау аймағында заңсыз үйлердің салынуына қанағаттанарлықсыз бақылауға жол беру тағы бір қылмыс екенін түсіндірді. Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінің 370-бабында ("Қызметтегі әрекетсіздік") көзделген, сол Талғар ауданы әкімдігінің басқа да лауазымды адамдары тартылуы мүмкін қылмыстар.
Жауапсыз сұрақтар
Жақында үкімет әуежайлардың айналасындағы заңсыз берілген жер телімдерін мемлекет меншігіне қайтарып, олардағы заңсыз салынған нысандарды бұзуды жоспарлап отырғанын, ұшу қауіпсіздігін қамтамасыз ететінін мәлімдеді.
Fokker-100 ұшағының бортындағы адамдардың өліміне Алматы әуежайы маңындағы санитарлық-қорғау аймағын заңсыз игеруге жол берген Алматы облысы Талғар ауданының шенеуніктері де жанама кінәлі екенін шенеуніктер мойындады.
Өзекті жаңалықтарды өз уақытында оқу үшін Facebook парақшамызға жазылыңыз!