- Негізгі бет
- Мәңгілік ел
- Дара заңға дейінгі...
Дара заңға дейінгі дана жол
Бүгінде Парламент қабырғасында Қазақстанның мүддесіне сай келетін, елді қорғайтын, халыққа қызмет ететін, өмірдің сан-саласының орнықты әрі тиімді дамуын қамтамасыз етуге бағытталған заңдар қабылданып жатыр. Құқықтық мемлекет қалыптастыру жолында ол заңдардың барлығының маңызы зор. Тарихқа көз жүгіртіп, бүгінгі күнге дейін жүріп өткен құқықтық жолымызға зер салып қарасақ, ұлтымыздың дәстүрлі құқығы өте құнды рухани мұра екенін бағамдаймыз. Дала заңдары жүздеген жылдар бойы қалыптасып, жетілдіріліп, дамытылып отырған. Ұрпақтан-ұрпаққа жеткен. Сол дала заңының негізінде қабылданып жатқан бүгінгі күнгі заңдарымыз да өз қызметін мүлтіксіз атқаруда.
Әдет-ғұрып құқығы – құқықтық жүйенің тарихи тұңғыш түрі. Қазақтың дәстүрлік құқығы дәстүрлік әдет-ғұрыпқа негізделген, соның негізінде қаланатын материалдық әрі сот ісін жүргізу нормалары бар заң жиынтығы еді. «Қасым ханның Қасқа жолы», «Есім ханның Ескі жолы», «Жеті жарғы» бүгінде Қазақстан Республикасының Конституциясымен сабақтасып жатқандай. Біле білсек, еліміздің дамуы жолында бұл дала заңдарының маңызы зор.
Дала заңдары қайдан шықты?
ХVІІ ғасырда Қазақ хандығына жан-жақтан қауіп төніп, елдің ауызбірлігі әлсірей бастайды. Осы тұста Тәуке хан хандықты нығайтуға күш салды. Бұл үшін мықты билік пен бірлікті қамтамасыз ете алатын жаңа заңдар жүйесі қажет болды. Тәуке хан қазақ халқының ежелден келе жатқан дәстүрлі әдет-ғұрыптары мен өзінен бұрынғы хандардың тұсында қабылданған «Қасым ханның Қасқа жолы» мен «Есім ханның Ескі жолын» негізге алып, жаңа заң жүйесін жарыққа шығарды.
Күлтөбенің басында Төле би, Қазыбек би, Әйтеке билер бас қосып, «Тәуке ханның жеті жарғысы» деген атауға ие болған заңдар жиынтығын қабылдады. Халқымыздың ежелден заңға бағынған, тәртіпке бас иген ел болғанының бұл нақты айғағы.
Ол заманда ең көп таралған жазалау түрі құн төлеу болса, бүгінде – айыппұл
Сол замандағы заңдарға көз жіберсек, жазалаудың ең көп таралған түрі – құн төлеу болған. Қылмыскердің және өлген адамның әлеуметтік жағдайына байланысты құн мөлшері өзгеріп отырған. Мысалы, өлген ер адамның құны 1000 қой болса, әйел адамның құны 500 қой болған. Өлген адамның әлеуметтік жағдайы ескерілген, ақсүйек болса құн мөлшері жеті есе өскен, яғни, сұлтан немесе қожа тұқымынан өлтірілгендерге жеті адамның құнын төлеген. Сұлтан немесе қожаға тіл тигізгені үшін 9 мал, қол жұмсағаны үшін 27 мал төленетін болды. Құлдың құны бүркіттің немесе тазы иттің құнымен теңескен.
Дене мүшелеріне зақым келтірген қылмыскер де белгілі мөлшерде құн төлеген. Атап айтқанда, бас бармақ – 100 қой, шынашақ 20 қой болған. Ұрлық жасалған кезде ұрланған заттың құны иесіне «үш тоғыз» етіп қайтарылған. Мысалы, ұрланған 100 түйе 300 жылқыға немесе 1000 қойға теңелген. Бұл баптардан біз «Жеті жарғыға» сай қылмыс істеген әр әлеуметтік таптың құқықтары заңдастырылғанын көреміз. Осы орайда айта кетер бір жайт, бүгінгі күні жемқорлыққа байланысты экономикалық қылмыстардың айыппұл арқылы жазаланып жатқанын ескерсек, бүгінгі заңдардың сонау дала заңдарымен тікелей астасып жатқанын байқай-мыз.
«Жеті жарғыны» қазақ халқы ХІХ ғасырдың ортасына дейін пайдаланып келді. Ал, кейбір заңдар Қазан төңкерісіне дейін қолданылды. Енді бүгінгі күні қабылданып жатқан заңдар халқымыздың болмысын сақтай отырып, еліміздің одан әрі дамуына арқау болуда. Халқымыздың құқықтық болмысын және мәдениетін толық игермей, оны өзіміздің мемлекетіміз бен құқықтық жүйеміздің алтын арқауы етпей, республикамызда құқықтық мемлекет құруымыз мүмкін емес.
Депутаттарымызды 50 заң күтіп тұр
Қыркүйек айының басынан бастап Мәжіліс пен Сенат депутаттары қайтадан жұмысына кірісті. Көктемде ғана сайланған Мәжіліс небары үш ай жұмыс істеп үлгерген болатын. Осы сессияда Мәжіліс 13 заң жобасын мақұлдап, Парламент 12 заң жобасын қабылдады. Ал, Сенат 72 заңды қабылдағаны есімізде. Парламент қабылдаған құжаттардың қатарында жерді шетелдіктерге жалға беру мен ел азаматтарына аукцион арқылы сатуды жыл соңына дейін тоқтату туралы заң да бар. Бірінші сессияда жалпы 3 бірлескен отырыс, Мәжілісте 12 және Сенатта 6 пленарлық отырыс өттi. Парламентке 42 заң жобасы ұсынылған, оның 18-і өткен шақырылымнан ауысқан құжаттар болса, 24 заң жобасы осы сессия жұмысы барысында түстi. Сондай-ақ, депутаттардың өздері 7 заң жобасына бастамашы болған. Сессия барысында Мәжiлiс 13 заң жобасын мақұлдап, Сенатқа жіберген.
Енді демалып келген депутаттарды Жер туралы, Салық кодекстері, терроризмге қарсы күрес сынды ірі заң жобалары күтіп тұр. Парламент депутаттарының алдында 50 заң жобасын талқылау міндеті күтілуде.
Қоғамның назары – «Жер туралы» заңда
Парламент қарауы тиіс заң жобаларының қатарында жер туралы заң да бар. Расында, көктемнен бері халықтың назары жер туралы заңға ауып тұр. Мұны байқаған Елбасы да: «Жер реформасы бойынша құрылған комиссия біраз шаруа тындырды. Қоғамның көкейінде жүрген проблемаларды талқылап, бұған дейін ескерілмей келген көптеген кемшіліктерді анықтады. Осыған байланысты бірқатар ұсыныстар әзірленді. Соның барлығы бөлек бір заңда көрініс тауып, Парламенттің қарауына енгізіледі. Шыны керек, бір қолға жүздеген мың гектар жерді бірден беріп тастауға болмайды. Біз осыны ескермей келдік. Әлем бойынша ондай тәжірибе жоқ. Біз болсақ бас кезінде жерді оңды-солды таратуға кірістік. Жерді алған әрбір адам оған жауап беруі керек. Жер ауыл шаруашылығы саласында тәжірибесі бар азаматтарға берілгені жөн. Оның білімі бар, тәжірибесі бар дегендей. Бізде болса кім көрінгеннің бәрі жерді алып алды. Қазір біз прокуратура арқылы ол жерлерді мемлекетке қайтарып жатырмыз. Себебі, осы уақытқа дейін ол жерлерді қурай басып кетті», – деп мәселеге ерекше назар аударған еді. Сондай-ақ, ел басшысы Н.Назарбаев «Жер туралы» заңға ауыл шаруашылығы жерлерін тарату жүйесін жетілдіру, жерді тиімді пайдалануды бақылау мәселелерінің бұрын ескерілмей қалған тұстары бұл жолы назардан тыс қалмауы тиіс екенін ескертті. Ендеше, көптің талқысына түсіп, мәселесі күрделенген «Жер туралы» заң алдағы уақытта шешімін табар деген үміттеміз.
Ең бастысы – қауіпсіздікті сақтау мен қоғамдағы тұрақтылық
Өткен жылы «Жер туралы» заңмен қоса, «Еңбек туралы» заң, «Жол қозғалысы туралы» заңдар да қоғамда кеңінен талқыға түсіп, ел назарын аудартса, биылғы жылы терроризммен күреске, педофилге қарсы бағытталған құқықтық құжаттар маңызды болатын түрі бар. Өйткені, қазіргі уақытта еліміздегі қауіпсіздікті сақтау үшін заңнамалық негіздерді күшейту бірінші орында тұр. «Қазақстанға да басқа елдердегі сияқты террористік қауіп төніп отыр. Террористік әрекеттердің салдарынан Ақтөбедегі және Алматыдағы атыстардан ұлттық гвардиядағылар, полициядағылар және бейбіт тұрғындар қаза тапты. Менің берген тапсырмам бойынша Мәжілісте экстремизм, терроризм, қарсы барлау қызметі, еліміздегі ақпараттық қауіпсіздікті нығайтуға бағытталған жеті заңнама енгізіліп жатыр. Ең бастысы – қауіпсіздікті сақтау мен қоғамдағы тұрақтылық», – деп мәселенің күрделі екенін Елбасы да атап өтті.
Елімізде өлім жазасына бірнеше жылдан бері мораторий енгізілгенімен, террористік әрекеттерге деген ел наразылығы лаңкестерге өлім жазасын сұрауға ұласты. Сондықтан, алдағы уақытта Парламент қабырғасында өлім жазасын қолдану мәселесі қайта қаралуы әбден мүмкін.
Құжаттардың насихаты әлсіз
Заңның қабылдануынан бөлек, оның жұмыс істеуі, халықтың құлағдар болып, пәрменін сезінуі маңызды. Бұл жайында Нұрсұлтан Назарбаев: «Парламенттегілер заңнама негізін құру үшін Үкіметтегілермен біріге отырып, қалай жұмыс істеуге болатыны жайлы ұсыныстарды айтуы керек. Заңнаманы құру жұмыстары барысында Үкіметтегілермен тығыз байланыста болу керек. Барлығы жетілдірілуі керек. Сондай-ақ, заңнаманы құру барысында тұрғындармен ақылдасып, комиссиядағылар тексеріс жүргізуге міндеттеледі. Меніңше, осыған дейін өткен тәжірибеміз алдымен заңнаманы халыққа түсіндіру қажет екенін айтады. Халыққа жаңа қабылданған заңнаманың мақсаты мен тапсырмаларын түсіндіру үшін, әсіресе, Сенат пен Мәжілістегі депутаттардың рөлін күшейту өте маңызды. Расында да, кез келген заңды алып қарасаңыз, ол қандай да бір мәселенің түйінін шешуге бағытталады. Алайда, ол жұмыстар соңына дейін атқарылмайды. Ал, осы заңдардың не үшін қажет екенін қарапайым тілмен түсіндіру жағы бізде жоқ. Ең алдымен басты назарды халыққа аудару керек. Қабылданған заңнамалар халықтың әлеуметтік-экономикалық жағдайын жақсартып, азаматтардың бизнесін дамыту сияқты жұмыстарға бағытталуы қажет. Шын мәнінде заңдар сол үшін қабылданады», – деп атап өтті.
Шынында да, халықтың өз құқығын, заңдарды толық білмеуінің салдарынан елімізде қабылданған заңдар жұмыс істемей жатады.
Шикіліктің сыры неде?
Жасыратыны жоқ, елімізде заң жобасының барлығы ресми тілде жазылады да, соңында мемлекеттік тілге аударылады. Өз алдымызға егемен ел атанғанымызға 25 жыл толса да, әлі күнге қалыптасқан жағдай осы. Қазақ тілінде жазылатын заңдар аударма құжаттың күйін кешіп отырғандықтан, көп жағдайда заңның қазақ тіліндегі нұсқасы шалажансар, қателікке толы болып жатады. Бұл да болса ана тіліміздің беделін түсіріп, қадірін қашыратын жағдай.
Тиісті органдардағы мамандардың айтуынша, еліміздегі қабылданған заңдар мен Президенттің жарлықтарында орыс тіліндегі бір сөз қазақ тілінде төрт түрлі етіп аударылған. Оның бір себебі Терминком отырысының жылына бір-ақ рет отырыс өткізетін мардымсыз шала-жансар тірлігі мен қабылдаған сөздердің Үкімет қаулысымен бекітілмегендіктен, заңды күшінің жоқтығымен байланысты көрінеді. Әрі асығыстық, ақсап жататынымыз тағы бар. Осыған орай, Елбасы «кезек күттірмейтін заңдар деп, былтырғыдай заңның сапасын жоғалтып алмайық» деп асығыстыққа жол беріп, заңның сапасына нұқсан келмеуін де қатаң ескертті. Сондықтан, алдағы қабылданатын заңдар барлық жағынан сапалы болып, нағыз халықтың сұранысындағы заңдарға айналуын тілейміз.
Жалпы, «әр елдің заңы басқа, иттері қара қасқа» болатыны бесенеден белгілі. Алайда, біздің елдің заңдары бұл қағидаға бағынбай тұр. Яғни, заңдарымыздан еліміздің менталитетіне негізделген өз ерекшелігі байқала бермейді. Себебі, олардың көпшілігі «жазылмайды», көбінесе «көшіріледі». Мұны жақында былтыр Мәжіліс төрағасы болған Қабиболла Жақыпов мырза да айтты. Үкімет тарапынан заң әзірлеушілер өзіміздің ұлттық заңнаманы ескермей, шетелдік заң нормаларын толық көшіре салатынын сынға алған Мәжілістің экс-төрағасы «Дербес деректер туралы» заң жобасының көптеген нормалары ТМД-дағы бір елдің заң нормаларын тұтастай қайталап шыққаны туралы дерек те келтірді. «Мұндай көшіру ұлттық заңнамамызға, оның ішінде Қазақстанның 7 кодексі мен 27 заңына қайшы келген. Нәтижесінде депутаттарға заң жобасын толығымен қайта дайындауға тура келді», – деді спикер. Заңымызға қатысты мұндай сынның айтылуы абырой әпермесі анық.
Ұлттық ерекшеліктің ескерілгені орынды
Мамандар «заң ұлттың өз ерекшелігін ескеріп жазылмаса, жұмыс істемейді» дейді. Демек, халықтың сұранысы мен қалауын ескерген заңның болашағы зор. Осындайда еске түседі, біршама уақыт бұрын елімізде педофилдер саны күрт көбейіп кеткен кезде халық «педофилдерді өлім жазасына кесейік, ең құрығанда кастрация жасайық» деп шулаған болатын. Сондай-ақ, жемқорлыққа ие бола алмай, ұрлық күрт дендеп кеткен кезде де халықтың тілегін орындап заңдарымызға өзгеріс енгізе қоймадық. Ал, басқа елдер көшеде шемішкенің қабығы күрт көбейіп кетсе де заңмен шегелеп, көпшілікті тәртіпке шақыра қояды. Ендеше, заң жазарда ұлттық менталитетті ескеруге не кедергі?!
Ғабиден Жайлин, заңгер:
– Заңдарымыз көбіне орыс тілінде жазылады немесе алдымен орыс тілінде жазылып алып, сосын барып қазақ тіліне аударылады. Алдымен орыс тілінде жазылғаннан кейін аудармасының тілі жатық бола бермейді. Мәселен, Азаматтық кодекстің орыс тіліндегі нұсқасы түсінікті. Ал, қазақ тіліндегі нұсқасының тілі өте ауыр. Грамматикалық қате өріп жүр, баяндауышы басында, бастауышы аяғында. Тілі түсініксіз болғаннан кейін Азаматтық кодекстің қазақ тіліндегі нұсқасын ешкім қолына да алмайды. Сондықтан, заңдарымыздың сапасы дұрысталсын десек, олардың ең алдымен нағыз қазақ тілді мамандар қолымен қазақ тілінде жазылуын талап етуіміз керек.
Жасыратыны жоқ, заңдарымызға қатысты кемшіліктер жетерлік. Олар қоғамымызда ашықтан-ашық айтылып та жүр. Бірақ, айтылып жүрген сындардан қорытынды шығарылып, олқылықтың орны толтырылар емес. Естуім бойынша, заңдарымыз іске қосылғанға дейін 4000-нан астам маман жұмыс істейді екен. Ендеше, сол 4000 маман жан-жақты талдап, олқылықтардың орнын толтырып, талапқа сай етіп жазып шығуы керек емес пе?! Сондықтан, бұл жерде заңдармен жұмыс істейтін мамандарға қояр талапты күшейтуіміз керек секілді.
Негізі, заң мықты болса, қоғамда заңсыздықтар аз болады. Сондай-ақ, бізде заңдар ұлттық ерекшеліктерімізді, қоғамның сұранысын ескере бермейді. Әрине, басқа елдерден көшіріп алына салған заң халықтың қалауына сай жұмыс істемейді. Сондықтан, жемқорлыққа қатысты қылмыстардың көбеюіне орай бізде де жемқорлыққа қатысты жазаны ауырлатса, кеселдің алдын алуға мүмкіндік туар еді. Ең болмаса басқа елден көшіріп алынған заң өз еліміздің сұранысына сай қайта бейімделіп жазылса екен. Заң қоғамды тәртіпке шақырушы күш екенін ескерсек, көптеген қызықты деректерге кездескенмен, олардың барлығы қоғам талабынан туындағанын түсінгенде еш олқылық байқамайсың. Бізге де өзге елдерден осы тұрғыда үлгі алу артықтық етпейтін секілді.
Ерлан Жұрынбаев, заңгер:
— Әрине, заңның қоғам сұранысын ескере отырып жазылғаны дұрыс. Мәселен, Сингапурде көшенің тазалығы соншама — егер біреудің көшеде сағыз шайнап жүргенін көрсе 400 доллар айыппұл салады. Бізде сағыз шайнап жүргенімен қоймай, оны қоқыс салатын жәшікке де тастамайды.
Жаны бар сөз, әрине. Айта кетер жайт, заңгер келтірген мәліметтердің ішінде маған Канадада маңдайшалардағы барлық жазулар француз тілінде жазылуы керектігі ұнады. Заң бойынша егер фирманың иесі ағылшынша жазғысы келсе, ағылшын әрпі француз әрпінен екі есе кіші болуы тиіс екен. Басқа тілде жазуға заң қайшы. Үлгі аларлық дүние.
Біздің елімізде тіпті кейбір сауда орындарынан қазақ тіліндегі нұсқасын таба алмайтынымызды ескерсек, еріксіз оларды заңнан басқа қандай жолмен тәртіпке шақыруға болады деп бас қатырасың. Әрине, тек қатаң заң керек. Сондай-ақ, Таиландта ұлттық ақшаны, тиынды басуға болмайтыны туралы заң шыққан екен. Өйткені, олардың ақшаларында патшаларының суреті басылған. Біздің елімізде де елтаңбамыз басылған 1-2 теңгеліктердің автобустардың кіреберісінде, көшенің қалтарыстарында шашылып жататынын ескерсек, осындай мықты заңның керек екенін түсінесің. Мәселе 1-2 теңгеліктердің керексіз болғандықтан шашылып жатқанында емес, сол ұлттық теңгенің бір бетіндегі елтаңбаға деген құрметте. Осыны көпшілікке ұғындыру үшін тиынды таптағанды неге заңға сай тәртіпке шақырмасқа?! Халық заңға бағынып, заң жұмыс істесін десек, бәлкім, біздің елімізге де қоғамның сұранысына құлақ түру керек шығар.
Қалдар Көмекбаев
T. Кіршібаев