Ой еркіндігі философиясы

Еркіндікке ұмтылу – адам бойындағы ең күшті сезімдердің бірі. Бостандықпен адам өзінің өмірлік жоспарларын жүзеге асыруды, өмірлік мақсаттарды және оларға жету жолдарын еркін таңдау мүмкіндігін байланыстырады.
Бірақ адам абсолютті еркіндікке ие емес және болмайды. Ол ғылымда әдетте факторлар деп аталатын көптеген жағдайлармен шектеледі.

Адамның абсолютті еркіндікке ие болмауының себептері, біріншіден, адами қабілеттер. Қанша үлкен суретші болғысы келсе де, соған жету үшін еркіндігін пайдаланса да, адамның сурет салу қабілеті болмаса, ол мақсатына жете алмайды. Алайда, әдетте, бұл жағдайда ол өзіне мұндай өмірлік мақсат қоймайды, бірақ оның еркіндігі мен ерік-жігерін оның қабілеттеріне шынымен сәйкес келетін мақсаттарға жетуге бағыттайды.

Екіншіден, адамның бостандығы оның әлеуметтік-экономикалық жағдайымен шектеледі. Құлдар мен құлдар іс жүзінде бостандығынан айырылды. Бірақ қазірдің өзінде әлем мемлекеттерінің азаматтары елден елге емін-еркін жүріп-тұра алатын болса да, олардың көпшілігі қаржы тапшылығынан бұл еркіндікті пайдалана алмай отыр.

Үшіншіден, қоғамнан азат болмай өмір сүре алмайсың. Әрбір адам басқа адамдармен үнемі байланыста болады және олармен санасуы қажет. Сондықтан бостандықта моральдық шектеу бар: «Басқалардың сізге қалай істеуін қаласаңыз, оларға да солай жасаңыз». Немесе осы сөзге екі «болмауы керек» сөзін қоюға болады: «Басқалардың сізге істегенін қаламағаныңызды істеме». Бұл өмірлік ережелер «моральдық императив» деп аталады, яғни адамгершілік пен имандылықтың міндетті талабы. Бұл моральдық императивті бұзу озбырлыққа, яғни басқаларға зиян келтіре отырып, бостандықты қиянатқа әкеледі. Тек моральдық қана емес, сонымен қатар құқықтық, мемлекеттік заң озбырлықтан сақтайды.

Бостандықты адамның ішкі немесе сыртқы мәжбүрлеудің нәтижесінде емес, өз идеялары мен қалауларына сәйкес ойлау және әрекет ету қабілеті ретінде баламаны еркін таңдаудың әлеуетті мүмкіндігі ретінде түсіну ғана жеке адамға рухани бостандыққа қол жеткізуге мүмкіндік береді. өзін табу. Еркіндік - еркіндікке қарсы опцияны таңдау мүмкіндігі. Еркін таңдайды, еркін емес ынтаға бағынады. Еркіндік – адамның өзінің адамдық еркін жүзеге асырудағы ажырамас құқығын көрсететін көңіл күйі, философиялық ұғым. Бостандықсыз адам өзінің ішкі дүниесінің байлығын, өз мүмкіндіктерін жүзеге асыра алмайды. Бостандық адам өзін саналы түрде шектейтін жерден басталады.

Адам кез келген жағдайда оның шектеулеріне сәтті қарсы тұра алатын еркіндіктің бір саласы бар - бұл ой еркіндігі. Тіпті түрме де адамды ой бостандығынан айыра алмайды. Кез келген шығармашылық әрекеттің алғы шарты – ой еркіндігі. Жаңа нәрсе жасау үшін ескі идеялардан бас тарта білу керек. Ой еркіндігі дегеніміз – кез келген құбылысты өз бетінше түсіну, көпшіліктің пікіріне немесе өзіңіз құрметтейтін беделді адамдардың пікіріне қарама-қайшы болса да өз пікіріңіз болуы. Бірде Аристотель ұстазымен пікір таластыра отырып: «Платон менің досым, бірақ шындық одан да қымбат», - деген. Платонның ойларына тәнті болған шәкірттері оларды өз бетінше талдауға бағындырмай, ойланбастан қайталады. Аристотель оларға сұрақ қойды - бұл еркін ой әрекеті болды - және мұғалімнің қателескенін анықтады.

Адам басқа адамдардың пікірлерінің, теорияларының, ілімдерінің, діни нанымдарының және теріс пікірлерінің орасан зор әсерін сезінеді. Адамның санасына ену арқылы олар оны ойлау бостандығынан айыруы немесе оны күрт шектей алады.

Адамға бостандық жүгін көтеру оңай емес екенін айту керек. Өйткені, егер ол өз іс-әрекетінде еркін болса, онда оның салдары үшін жауапты. Тағы кім? Бостандық әрқашан адам «өзіне қауіп төніп, тәуекелге ұшырайды». Сондықтан барлық адамдар өз бостандығын пайдалануға дайын емес, олар салдары үшін жауапкершілікті өз мойнына алмау үшін тәуелсіз шешім қабылдамауға тырысады, бірақ ештеңеге жауапты болмас үшін бұл ауыртпалықты басқаларға жүктейді.
Дегенмен, өзін нағыз адаммын деп санайтындар үшін бостандық – үлкен бақыт, ол адамға өз мүмкіндіктерін толық ашуға мүмкіндік береді, ал жауапкершілік сезімі мақсатқа жету үшін барлық күштердің жұмсалуын ғана ынталандырады. Бостандық жауапсыз бола алмайды. Бұл адам өмірінің барлық аспектілеріне, оның қызметінің барлық түрлеріне қатысты. Жауапсыз адамның бостандығы қоғамға қауіпті.

Бүгінде бостандық туралы тың идеялар қалыптасып жатыр. Индивидуализмнің даму дәуірінде бұл мәселе, онымен бірге жауапкершілік мәселесі де өткір болады. Жаңа заман философиясы негізгі категорияларды қалыптастырды, олардың негізінде қазіргі адам бостандығы, либерализм және құқық философиясы концепциялары жасалады.

Еркіндік әр адам үшін жеке, сондықтан ойлау еркіндігі адамның өмірлік белсенділігіне, оның осы дүниедегі орны мен тәрбиесіне байланысты мүлдем басқаша берілуі мүмкін.



Бөлісу: