КРЕСТ ЖОРЫҚТАРЫ: Шығыстан көзқарас. Мұсылмандық перспектива

КРЕСТ ЖОРЫҚТАРЫ: Шығыстан көзқарас. Мұсылмандық перспектива


Мұсылмандардың крест жорықтарын қазіргі заманғы қабылдауы сияқты кең тақырып іс жүзінде бірнеше жеке кітаптардың тақырыбы болуы керек, сондықтан біз мұнда бірнеше жалпы ойлар мен осы кең және жан-жақты құбылыстың қысқаша шолуын ұсынамыз.

Крест жорықтарының "идеясы" араб елдеріндегі және жалпы мұсылман әлеміндегі қазіргі өмірдің көптеген аспектілеріне енбейді. Кейбіреулер крест жорықтары ұғымын ислам мен христиан арасындағы үздіксіз күрестің көрінісі ретінде қарастырады. Олар тізбекті реакция крест жорықтарына қарсы "христиандық реакцияны" тудырған мұсылмандық жаулап алулардан басталды деп санайды, содан кейін Османлы түріктерінің, әсіресе XV және XVI ғасырлардағы кек алуы, содан кейін соңғы екі жүз жылдағы батыстық отаршылдық араласу болды.

Басқалары крест жорықтарын еуропалық отаршылдықтың алғашқы кезеңі ретінде қарастырады (истимар мубаккар - "ерте империализм") немесе діни алауыздық пен саяси араласудың әсері ретінде.

Крест жорықтары құбылысының түсіндірмесі қандай болса да, бір нәрсе анық: олар саяси риторикаға, жиһад әдебиетіне әсер етті және әсіресе жан-жақты, бірақ материалдық емес болса да, мұсылмандардың батыс Еуропаға және қазір Америка Құрама Штаттарына қалай қарайтынына әсер етті. Халықтар арасындағы өзара түсіністікке қол жеткізу және бүкіл әлемде бейбітшілік орнату процесі бұл құбылысты жақсы түсінуден пайда көреді деп айту артық болмайды.

Өткен мен қазіргі арасындағы параллельдердің дұрыстығын бағалау қиын. Әрине, өткен күн осы күнге дейін өзекті болып қала береді. Жыл сайын Мухаррам айында шиит мұсылмандары терең эмоционалды рәсімде 680 жылы Кербеле шайқасын және Пайғамбардың шөбересі-Әл - Хусейннің шәһид өлімін бейнелейді.

Өткен өмір басқаша өмір сүре алады. Бұл мақтаныштың қайнар көзі бола алады: мысалы, палестиналықтар үш керемет әскери жеңісті талап етеді: Ярмук, Кадисийя және Хиттин - және бұл Израильдегі бүгінгі жеңіске деген үмітін қолдайды.

Екінші жағынан, өткенді азаптауға болады. Таңқаларлық ирония-Батыс Еуропа крест жорықтарын әскери тұрғыдан жоғалтты, бірақ мұсылмандар крест жорықтарын жеңген кезде "әлемді жаулап алуды" жалғастырды, бірақ кейіннен өздерін тұзаққа түсіп, батысқа бағынышты деп санады. Тунистік ғалым Матви жазғандай:

"Крест жорықтары сол соғыстардың барлық пайдасын (гунм) алды, барлық залал (гурм) мұсылмандардың үлесіне тиді".

Мұсылман әлемі крест жорықтарынан баяу сабақ алды-еуропалық араласуға қарсы алғашқы тәжірибесі. Күні кешеге дейін мұсылман емес еді түсіну және пропагандистском әлеуеті Крестті жорықтар. Тек кейде, мысалы, түрік әскерлері Ресейден немесе Австриядан жеңілген кезде, Османлы сұлтандарының тарихнамасы Наима (ум. 1716 жылы) өткен мен қазіргі, крест жорықтары мен өз уақытының арасында параллель сыза алды.

Бернард Льюис атап өткендей, Наима қазіргі оқиғалардың шежірешісі ғана емес, сонымен бірге тарих философиясы туралы да айтқан. Ол крестшілердің Сирия мен Палестина жағалауларына қалай бекітілгенін сипаттайды, онда Саладин олардың билігін шектегенге дейін және оның ізбасарлары оларды түпкілікті қуып шығарғанға дейін қалды. Наима өз заманының билеушілері айубидтер мен мамлюк сұлтандарының үлгісіне еліктеуі керек деп санайды. Алдыңғы жеңіліс, мұсылман эмиры заманнан Крестті жорықтар " деп санаған дана қадам баруға бітім с крестоносцами; сұлтандардың бірі тіпті Иерусалимді оларға беру туралы келісімге қол қойды. Сондықтан, Наимнің айтуынша, османдықтар қатты жеңіліске ұшырап, түпкілікті жеңіске жету үшін өз күштерін қалпына келтіру үшін бейбітшілік орнатуға дайын болуы керек.

Мұсылмандар крест жорықтарына тәуелсіз құбылыс, әлемдік тарих құбылысы ретінде аз қызығушылық танытты. Араб терминдері ал-хуруб ас-салибия ("крест жорықтары"), немесе харб ас-салиб ("крест соғысы"), бұл күндері крест жорықтарына сілтеме жасау үшін XIX ғасырдың ортасында пайда болды.бұл терминдер еуропалық тарихнамадан алынған, дегенмен оларды қазіргі араб және мұсылман мәдениеті шын жүректен қабылдаған және соңғы жылдары араб тілінде өзінің эмоционалды күшіне ие болған.

Таяу Шығыс бұл терминдерді христиан араб жазушылары Крест жорықтарының тарихын еуропалық көздерден аудара бастағаннан кейін қолдана бастады. Мұсылмандардың өздерінің өткенін зерттеуге арналған ирониялық жол.

Крест жорықтарының тарихы 1865 жылы Иерусалимде араб тілінде "Шығыстағы қасиетті соғыстардың тарихы, крест соғысы деп аталады"деген атпен пайда болды. Бұл Мұхаммед Мазлум жасаған Монро Француз еңбегінің аудармасы болды, бірақ оны Иерусалим Патриархының өзі жариялауға мақұлдады. 1899 жылы мысырлық ғалым Саййид Али ал-Харири жазған крест жорықтарының құбылысы туралы мұсылманның алғашқы еңбегі "крест жорықтары туралы көрнекті әңгімелер"деп аталды.

Бұл кітап мұсылман тарихнамасында жаңашыл болды, өйткені ол автор егжей-тегжейлі келтірген ортағасырлық мұсылман дереккөздеріне сүйенді. Зерттеудің осы алғашқы кезеңінде де Аль-Харири Крест жорықтарының өз уақыты үшін маңыздылығын жақсы түсінеді. Өз кітабына кіріспеде ол жазады:

"Біздің ең көрнекті Сұлтан Абдулхамид II Еуропа қазір бізге қарсы саяси науқан түрінде крест жорығын жүргізіп жатқанын дұрыс атап өтті".

Алайда, әл-Хариридің кітабынан кейін ұқсас жұмыстардың саны байқалмады.

САЛАДИН МИФІНІҢ ЭВОЛЮЦИЯСЫ

Бұл таңқаларлық болып көрінуі мүмкін, бірақ крест жорықтарынан кейін ғасырлар бойы ортағасырлық Еуропада әр түрлі мадақталған Саладина, содан кейін Еуропалық ағарту кезінде кейіпкердің үлгісіне айналды - тек Г.Е. Лессинг немесе Сэр Уолтер Скотт сипаттаған нәрсені есте ұстаған жөн - ғасырлар бойы олар Таяу Шығыста еленбеді. Крест жорықтарынан кейінгі кезеңде басқа екі мұсылман билеушісі халықтың жадында қалды, олар көбінесе крестшілердің жауы болып саналды. Хип ад-дин мұсылман діни топтарының жеке тақуалықты Ислам ісіне қоғамдық қызметпен үйлестірген мужахидтің үлгісі ретінде мақтауға ие болды, ал Бейбарыс Араб халық әдебиетінің батыл кейіпкеріне айналды.

Саладиннің алғашқы өмірбаянын жақында мұсылман Намик Кемал жазған және 1872 жылы жарық көрген Кемал Осман империясындағы кіші түрік қозғалысының шамдарының бірі болған. Ол өте объективті және оқырманды адастырған крест жорықтары туралы Еуропалық шығармаға жауап беру үшін қатаң мұсылман дереккөздеріне, Қазіргі Саладинге негізделген еңбек жазғысы келді - 1812-1822 жылдар аралығында Парижде басылып шыққан және түрік тіліне аударылған Мишоның "Крест жорықтарының тарихы". Кемалдың Саладин туралы жұмысын Османлы тарихындағы ең үлкен екі кейіпкердің - жеңімпаз Мехмет пен Селим Грозныйдың өмірбаянымен бірдей етіп орналастырғаны маңызды.

Бірте-бірте өткен және қазіргі еуропалық саясат арасындағы параллельдер идеясы мұсылмандардың санасында қалыптасты. Бұл параллельдер әсіресе XIX ғасырда өзекті болды.Таяу Шығыста қозғалатын еуропалық империалистік араласудың толқынына байланысты. Османлы сұлтаны Абдулхамид II-нің (1876-1909 ж.ж.) ұстанымы Еуропа Осман империясына қарсы "крест жорығын" жүргізіп жатыр деп мәлімдеуден шаршамады. Панисламистік баспасөз бұл ойды қабылдады және таратты. Али ал-Харири Абдулхамид II-нің крест жорықтары туралы кітабын енгізудегі сөздеріне сілтеме жасады.

Саладиннің даңқы өсті, өйткені оның Еуропадағы даңқы туралы әңгімелер Таяу Шығыста таралды. 1898 жылы Дамаскідегі Саладиннің қабіріне баруға күш салған Кайзер Вильгельм II Саладиннің ерлік мәртебесін жария етіп, оны жоғары бағалады

"рыцарь қорқыныш пен қорлықсыз, қарсыластарына рыцарлықтың не екенін жиі үйретуге мәжбүр".

Келесі жылы атақты мысырлық ақын Ахмад Шауки Саладиннің жетістіктерін дәріптейтін одойдың (Қасым) осы сөздеріне Шаттықпен үн қосты. Осы уақытта жазылған панисламистік журналдағы мақаласында Шауки өткеннің барлық ұлы мұсылмандарының ішінде алғашқы төрт "әділ" халифадан кейін Саладин мен Мехмет жаулап алушы сияқты мақтауға лайық емес екенін мәлімдеді. Әрі қарай, ол риторикалық сұрақ қояды: мұсылман жазушылары исламның осы екі ұлы кейіпкерін еске алу үшін қалай баяу бола алады?

Саладин этникалық тұрғыдан күрд болды, түркі әскери ортасында тәрбиеленді және Сирия, Палестина және Египеттегі дәстүрлі араб жерлерінің билеушісі болды. Араб емес мұсылман әскери элитасының жетекшісі бола отырып, ол қозғалыстың алдыңғы қатарында болды, жиһадқа жаңа қуат берді және өзінің туының астында Таяу Шығыстағы сунниттік мұсылман әлемін біріктірді.

Сондықтан, бүгінде ол Таяу Шығыс халқының әртүрлі топтары үшін батыр бола алатын адам болды.

Саладин – барлық уақыттағы ең танымал күрд.

Өз елі болмаса, қазіргі уақытта күрдтер Иран, Ирак және Түркия халқының едәуір бөлігін құрайды және өте күшті ұлтшыл амбицияларға ие. Олар Саладиннің ерліктерін жақсы біледі және оның бірі екенін мақтан тұтады. Күрд ақыны Шайх Рида Талабани (1910 жылы қайтыс болды) ностальгиямен күрд тарихында болған қысқа Тәуелсіздік кезеңдері туралы, атап айтқанда XVIII ғасырдың аяғында өркендеген күрд бабанидтер әулеті туралы айтады. Ол жазады:

"Арабтар! Мен сіздің артықшылығыңызды жоққа шығармаймын-сіз ең әдемісіз; бірақ әлемді иемденген Саладин Бабанидтік күрдтерден шыққан".

Данат Жанатаев, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің доценті, философия ғылымдарының кандидаты;

Шман Сағди Қуанышұлы, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің магистранты.

 



Бөлісу: