ҚАЗАҚТЫҢ ӨЛШЕМДІ ЛАТЫН ӘЛІПБИІ (қысқаша)
блог
Өркен Тоқтар ұлы
Негізгі таңбалар |
|||
Латынша |
Кирил-қазақша |
||
Басылуы |
Жазылуы |
Аталуы |
Оқылуы |
A a |
A a |
а |
а |
B b |
B b |
бы |
б |
C c |
C c |
шы |
ш |
D d |
D d |
ды |
д |
E e |
E e |
е |
е |
F f |
F f |
еф |
ф |
G g |
G g |
гі |
г |
H h |
H h |
һа |
һ |
I i |
I i |
і |
і |
J j |
J j |
жі |
ж |
K k |
K k |
кі |
к |
L l |
L l |
ел |
л |
M m |
M m |
ем |
м |
N n |
N n |
ен |
н |
O o |
O o |
о |
о |
P p |
P p |
пы |
п |
Q q |
Q q |
қу |
қ |
R r |
R r |
ер |
р |
S s |
S s |
ес |
с |
T t |
T t |
ті |
т |
U u |
U u |
ұ |
ұ |
V v |
V v |
вый |
в |
W w |
W w |
дабылу |
у |
X x |
X x |
ғы |
ғ |
Y y |
Y y |
ай |
й |
Z z |
Z z |
зет |
з |
` |
` |
жуандық |
|
Құрама таңбалар |
|||
Басылуы |
оқылуы |
Басылуы |
Оқылуы |
AE ae (Ää) |
ә |
NH nh (Ŋŋ) |
ң |
CH ch |
ч |
OE oe (Öö) |
ө |
(2) GH gh |
ғ |
(2) PH ph |
ф |
I` i` (Ĭ ĭ) |
ы |
(2) SH sh |
ш |
KH kh |
х |
UE ue (Üü) |
ү |
(2) - дыбыс құраудың қосалқы баламасы; Жақша ішінде таңбаның ықшам түрі.
Толықтыру:
1) "`" таңбасы жуандық белгі болып, і фонемасын жуандатуға арналған. Жуандық белгі - үндестік заңы бойынша Qq, Xx, Oo, Uu, Aa, I`i` фонемалары бар жуан буынды сөздерде, жуандық белгi «`» қойылмай жазылады, ал оқылғанда [ы] болып оқылады. М: qisqa, uzin, xilim, alim, qorim, i`risti. t.b.
2) Латын тілінде қос таңбалы (диграф) ae, oe, ue дауысты дыбыстары бар, олардың дыбысталуы қазақшадағы [ә], [ө], [ү] дыбыстарының дәл өзі.
3) Қазақ тілінде, тіпті А.Байтұрсынұлының «Төте жазу» әліпбесінде [и] фонемасы болмаған, сондықтан [и] фонемасын қазақ тілінен шығарып тастаған жөн деген ойдамын. Ал [й] фонемасы бар. Латыншадағы Yy қазақшадағы дауысты-дауыссыз [й] мен [и] ге бiрдей қолданылады. Тіліміздің нақтылығын арттыру үшін бұны тек қана [й] фонемасына қолданған жөн. Ww да сол секілді дауыссыз у дыбысына қолданылу керек. Yy, Ww таңбалары дауыссыз дыбыстармен өзге дауыссыз дыбыстар мысалға Ll немесе Mm секілді [ы], [і], [ұ], [ү] фонемалары арқылы тіркесу керек. М: keliw, uwis, kiyiw, jetisiw, Jetisuw, suewret, ti`yim.
4) Iі таңбасы шет тілдерінен енген сөздерде, дауысты дыбыстармен тіркесіп келгенде [й] болып дыбысталады. М: Italia – італия, Russia – руссия…