Журналистика: ақпарат тетігі

Журналистика: ақпарат тетігі
жеке
блог

Журналистика – оқиғаны баяндау өнері. Бұл қоғамды өзгерте алатын және миллиондаған адамдарды шабыттандыратын кәсіп.  Оқиғалар, жеке адамдар мен аудитория арасындағы көпір және бейтарап бейне. Зерттеу барысында біз журналистика әлеміне еніп, оның тарихын, қазіргі қоғамдағы рөлін және осы мамандықтың болашағына үніле аламыз.

 

Журналистика тарихы: қауырсыннан  пернетақтаға дейін

Журналистика тарихы сан ғасырлар бойы өзгерістерден шаршаған емес. Тіпті күні бүгін журналистиканың болашағы қандай болатынын болжау мүмкін емес.

Ежелгі тамыры: Рим және Қытай

 

Журналистиканың ежелгі тамыры бар және оның ең алғашқы мысалдарының бірі Римде біздің дәуірімізге дейінгі 59 жылы пайда болған алғашқы белгілі газет - Римдік Acta Diurna (Күнделікті оқиғалар) болып табылады. Бұл басылым маңызды оқиғалар мен үкіметтік хабарландыруларға шолу жасап, қоғамдық тақталарда орналастырылды.

Ғаламшардың арғы жағында, Ежелгі Қытайда да осыған ұқсас басылымдар, соның ішінде біздің эрамыздың 1 ғасырындағы «Динсянь» (Тенжин газеті) болған. Онда ағымдағы оқиғалар мен жаңартулар туралы ақпарат бар.

 

 

Памфлеттер мен баспахана: Реформация дәуірі

Еуропадағы Реформация кезеңі (16 ғ.) қоғамдық пікірді хабарлау және әсер ету мақсатында таратылатын  брошюралар пайда болуымен қатар жүрді. Журналистиканың ежелгі түрі деуге болады.

Алғашқы баспа машиналары мен газеттер 17 ғасырда пайда болып, ақпарат таратуда төңкеріс жасады. Франциядағы Gazette және Англиядағы The London Gazette тұрақты түрде шығатын алғашқы ресми газеттер болды.

Американдық баспасөздің дүниеге келуі: Пенн және Франклин

АҚШ-та журналистика ұлтты қалыптастыруда басты рөл атқарды. Пенсильвания газетінің негізін қалаушы Бенджамин Франклин (1731) американдық журналистиканың дамуына елеулі үлес қосты. Ол сөз бостандығы мен тәуелсіз баспасөзге шақырды.

Жаппай баспа және 19 ғасыр журналистикасы

19 ғасырда жаппай басып шығару журналистиканың гүлденуіне әкелді. Осы кезеңде Лондондағы The New York Times және The Times сияқты көптеген ықпалды газеттер мен журналдар пайда болды. Журналистика зерттеуі мен халықаралық Reuters ақпарат агенттігі пайда болды.

Радио, теледидар және цифрлық дәуір

 

20 ғасырда техниканың дамуымен журналистиканың жаңа мүмкіндіктерін ашқан радио мен теледидар пайда болды. Жаңалықтар нақты уақыт режимінде қолжетімді болды, ал теледидар репортаждары оқиғалардың жарқын бейнесін берді.

 

Цифрлық дәуір мен интернеттің келуімен журналистика төңкеріске ұшырауда. Осының әсерінен Халықаралық ақпараттық технологиялық университеті секілді цифрлы журналистикаға бет бұрған униыерситеттер көбеюде. Қазіргі уақытта жаңалықтар кез келген уақытта және кез келген жерде веб-сайттар, әлеуметтік желілер және подкасттар арқылы қолжетімді. Бұл сонымен қатар жалған жаңалықтар мен құпиялылық мәселелері сияқты қиындықтар туғызды.

Журналистиканың рөлі: шындықтың сақшысы

Қазіргі қоғамда журналистика бірқатар маңызды функцияларды атқарады. Біріншіден, ол шындықтың қорғаушысы. Жұртшылыққа нақты ақпарат беру үшін журналистер оқиғаларды зерттейді, сұхбат жүргізеді және фактілерді тексереді. Ол сыбайлас жемқорлықты, адам құқықтарын бұзуды және билікті асыра пайдалануды әшкерелейді.

Екіншіден, журналистика әртүрлі көзқарастарды білдіреді. Журналистер әр түрлі пікірлерді ескеріп, өз сенімдеріне қарамастан халыққа ақпарат беруі керек. Бұл плюрализмге ықпал етіп, қоғамға күрделі мәселелерді жақсырақ түсінуге көмектеседі.

Журналистика этикасы: бостандық пен жауапкершілік арасы

Сөз бостандығы – журналистиканың негізгі қағидасы болғанымен, оның қоғам алдындағы жауапкершілігі де бар. Журналистер жалған жаңалықтар мен адам қадір-қасиетін құрбан етпеу үшін этикалық нормаларды сақтауы керек.

Интернет пен әлеуметтік желілердің дамуымен жалған жаңалықтар мәселесі өзекті бола бастады. Журналистер дезинформациямен және жалған ақпараттың таралуымен күресу керек. Бұл тұрғыда медиа сауаттылыққа және сыни тұрғыдан ойлауға үйрету басты міндетке айналады.

Журналистиканың болашағы: көп қырлы даму

Журналистиканың болашағы керемет перспективалы және алаңдатарлық. Жасанды интеллект, автоматтандыру және алгоритмдердегі жетістіктерге байланысты кейбіреулер роботтар журналистерді алмастыра алады деп алаңдайды. Дегенмен, адам талдауы, эмпатия және шығармашылық әлі де теңдесі жоқ болып қала бермек.

Объективті және тексерілген ақпаратқа деген қажеттіліктің артуы жағдайында журналистиканың болашағы журналистердің тәуелсіздігін қамтамасыз ету үшін қайырымдылық пен жазылу сияқты қаржыландырудың жаңа үлгілерін әзірлеуді қамтуы мүмкін.

Қорытынды: Журналистика – баяндау өнері

Журналистика әлемдегі ең маңызды және ықпалды мамандықтардың бірі болып қала береді. Ол оқиғаларды айтып, шындықты ашып, қоғамды шабыттандырады. Оның тарихы – қоғамның даму тарихы, ал болашағы – жаңа мүмкіндіктер мен сынақтарға көпір. Ақпарат баға жетпес әлемде журналистика біздің әлемді түсіну мен өзгертудің кілті болып қала береді.