Жүйелік әрекетсіздік. Неге Қазақстан футболы Мәңгілік тоқырауда?

Жүйелік әрекетсіздік. Неге Қазақстан футболы Мәңгілік тоқырауда?
жеке
блог

Қазақстанның УЕФА-ға енгеніне 20 жылдан асты. Осы уақыт ішінде Еуропалық футболда бірнеше тактикалық төңкерістер болды, заманауи технологиялар сәтті қолданыла бастады және ойынның дамуында көптеген жаңа тенденциялар қалыптасты. Алайда, бұл прогресс бізді айналып өтті. Біз жаңа ғасырдың басында болған жерде қалдық. Және үмітсіз кептеліп қалған сияқты...

 

Бірақ неге олай? Неліктен жылдар өткен сайын қазақстандық футболда жағдай нашарлай түсуде? Біздің ұлттық құрамамыз қазір құрамы жағынан да, ойыны жағынан да Қазақстанның 90-шы жылдардағы жағдайынан мықты емес, өз кезегінде, отандық клубтар "Астананың" бірнеше маусымынан кейін Еуропа аренасында тағы да есеңгіреп қалды. Ең өкініштісі, біздің Футбол шаруашылығының өзі қазір қарбалас күйде, сондықтан жас таланттарды ашу және тәрбиелеу туралы айту өте күлкілі. Бізде аз немесе аз күшті еуропалық лигада тұрақты ойнайтын бір ғана ойыншы бар-бұл Бактиер Зайнутдинов. Бұл қорқынышты мұңды суреттегі жалғыз жарқын нүкте...

 

Сонымен, ҚР-дағы Мәңгілік футбол дағдарысының себебі неде? Оның дамуына не немесе кім жол бермейді? Осы тақырып бойынша ой жүгіртуге бел буған ондаған жылдар бойы шешілмей келе жатқан қазақстандық футболдың бірқатар басты мәселелерін атап өтуге тырыстым. Төменде олардың ең маңыздыларының субъективті шыңы берілген.

1. Ойынның жүйелі дамуының болмауы

 

Біздің оқырмандарымыздың арасында кеңес заманында, 90-шы жылдары және соңғы онжылдықтарда туған клубтар командаларының ойындарына қатысқандар аз емес екеніне сенімдімін. Осындай жанкүйерлерге өтініш: өзіңізді 2005 жылы стадионда елестетіп көріңіз-Сол кезде стендтерде қандай айналалар билік еткенін, ареналардың, алаңдардың және жергілікті командалардың барлық инфрақұрылымының қандай болғанын есіңізде сақтаңыз. Енді осы күндері біртіндеп оралыңыз-және бірнеше қарапайым сұрақтарға жауап беруге тырысыңыз. Сонымен, сіздің аймағыңыздағы футбол танымал болды ма? Сіздің аймағыңызда кем дегенде ондаған жаңа толық өлшемді (және сапалы) өрістер пайда болды ма? Жергілікті футбол секцияларына балалар жиналды ма? Көп жағдайда жауап бір болады-теріс. Әлемде бізде ештеңе өзгермейді. Неліктен? Себебі жаһандық деңгейде біздің футболда ештеңе жасалмайды. Және бұл-ондаған жылдар! Бірақ бәрі қажет болды-жоспар құрып, әрекет ете бастаңыз. Алайда, біздің Футбол басшылығы жоспарлау кезеңінде қателіктер жібереді-жылдар бойы бізде шынымен сауатты, тиімді және, ең бастысы, елде футболды дамытудың жұмыс істейтін бағдарламасы болған жоқ. Сонымен қатар, бізде ҚФФ-қа жаңа менеджерлер тағайындалғаннан кейін осындай стратегия мен бағдарламалар өзгерді. Сіздің ойыңызша, Германияда немесе Англияда серпінді футбол жобаларын жүзеге асыру тек олардың авторы өз лауазымын сақтап қалатынына немесе оның орнына басқа біреу келетініне байланысты болуы мүмкін бе? Ия, жоқ! Жастар футболын қолдау немесе спорттық инфрақұрылымды жақсарту жөніндегі ұзақ мерзімді жоспарлар үздіксіз және соңына дейін жүзеге асырылуы керек-нақты уақытта кім жауапты болса да. Алайда, біз оны іс жүзінде көрмейміз. Қалай байқамаймыз және өміршең футбол жүйесінің қалыптасуы...

 

2. Өтімсіз клубтық футбол

 

Біздің клубтық футболда болып жатқан процестер әрқашан күмәнді сипатқа ие болды. Бұл тұрғыда биліктің біздің ФК бюджеттерін қысқарту туралы түбегейлі шешімі өте пайдалы болды. Бірақ мұнда, қалай болғанда да, тағы бір нәрсені есте ұстаған жөн: бұл жағдайда ең үлкен алаңдаушылық кәсіби клубтарға бөлінетін сомалар емес, оларды жұмсаудың орындылығы болды. Қазақстандық ФК-ның жалақы қорлары ашық түрде көбейгені баршаға мәлім. Бірақ сіз мұнда үлкен қаражат тек футболшылар мен жаттықтырушылардың есебіне ғана емес, яғни футболмен тікелей айналысатындардың есебіне түседі деп ойладыңыз ба?.. ҚФФ сайтында жарияланған есепке сәйкес, біздің клубтар соңғы 7 жыл ішінде (2015 жылдан бастап 2021 жылға дейін) шамамен 4 миллион доллар төледі (және бұл евро мен рубль сомасын есептемегенде...) делдалдар деп аталады (оларды футбол агенттері деп түсіну керек). Шығындардың мұндай көлеміне не себеп болғанын бағалау қиын. Біздің еліміздің әртүрлі аймақтарындағы агенттерге аударылған қаражатқа стандартты өлшемдегі 10 жаңа футбол алаңын салуға болатындығын ескеріңіз. Жоғарыда келтірілген сценарийлерге тағы бір қызықты нюансты қосу керек: көрші Ресейде жақында кәсіби клубтардың бюджеттері туралы ақпарат (олардың қаржысы мен активтері, сондай-ақ делдалдарға, трансферттерге, жастар футболына және т.б. шығындар) үнемі жариялана бастады. Бұл туралы толық есептер РФЖ сайтында жарияланады. Ресейлік БАҚ-тың пікірінше, бұл УЕФА-ның қаржылық фэйр-плей тұжырымдамасы аясында мүмкін болды. Неліктен бұл тәжірибе бізде еленбейтініне таң қалады. Өйткені, әйгілі фэйр-плей біздің футболға да қатысты. Ал біздің өтімсіз және шығынды клубтарымыздың қаржылық ашықтығы олардың экономикалық қызметін барабар бақылау мен реттеу жолындағы алғашқы қадам болар еді...

 

3. Танымал емес спорт түрі

 

Қазақстанда футболмен айналысатын балалардың үлесі Еуропаның көптеген елдеріне қарағанда салыстырмалы түрде төмен (кейде — 10 есе). Сонымен қатар, егер сіз біздің жарнамалық порталдарымыз бен жарнамалық сайттарымызға сенсеңіз, онда жеке футбол мектептері би студияларына қарағанда жиі ашылмайды — бокс және жекпе-жектің басқа түрлеріне қарағанда шамамен 2-3 есе аз. Мұнда мұндай жағымсыз көрініс көбінесе жоғарыда сипатталған проблемаларға байланысты байқалады (жұмыс істейтін футбол жүйесінің болмауы, тиісті инфрақұрылым және т.б.). Өз кезегінде, бізде әлі де футболда жүрген балалардың аз пайызымен біз шынымен де талантты ойыншылар ұрпағының ҚР-да пайда болуына сене алмаймыз. Ақыр соңында, миллиондаған ойынды танымал ету үшін біздің облыста іс жүзінде ештеңе жасалмайды. Біздің теледидар, ФФК және жергілікті футбол клубтары бұл бағытта әлдеқайда белсенді жұмыс істей алар еді. Теледидарлар, сол КПЛ ойындарының трансляциясының төмен рейтингтерін жоққа шығарады және қорқытады — және оларды ішінара түсінуге болады. Соңғы жылдары біздің спорттық теледидарымыз ҚР чемпионатының матчтарын үнемі көрсетуге тырысты, тіпті қандай да бір аналитиканы шығара бастады (әркім оның сапасын өзі бағаласын). Алайда, бұл 7-8 жыл бұрын жүзеге асырылуы керек ең төменгі жоспар. Егер біз жұмыс істеп жатқан PFLK TV туралы айтатын болсақ, онда бұл жоба дамуды тоқтатқан сияқты. Шын мәнінде, егер екіжүзділікті жоққа шығаратын болсақ, онда біздің клубтарымыз да қарапайым жанкүйерлердің мүдделеріне ешқандай мән бермейді — Қазақстанда футбол олар үшін жоқ. Және бұл әрқашан болды. Егер бұл футбол біреуге ауыр жеңілістен кейін де миллиондаған әкелуді жалғастырса, онда біз үшін бұл тек ауырсыну...

 

4. Ынталандыру мен амбициясы жоқ ойыншылар

 

Спортта, өмірдегідей, сәттілік тек өз арманы үшін бәрін беруге дайын адамдарға ғана күледі. Алайда қазақстандық футболда бұл қағида туралы әрдайым ұмытылады. Біздің футболшылар жас кезінде үлкен мансапты армандайды (егер олардың сөздерінен шығатын болсақ...), содан кейін "Қайрат", "Астана" немесе "Тобыл" деңгейіне дейін өсіп, дамуын тоқтатады. Сондықтан алдыңғы жылдары кенеттен Ресейге жеткен орта жастағы қазақстандықтар бекер оралуға мәжбүр болды. Ресей футболынан өз орнын тапқысы келетіндер (Руслан Балтиев, Андрей Карпович, Максим Низовцев және т.б.) біздің чемпионаттан әлдеқайда ертерек (23 жасқа дейін) кетті. Бұдан да жаңа мысал бар — Бақтиер Зайнутдинов(оның ізімен Нұралы Әліп те барады деп үміттенеміз). Зайнутдинов рисковал болған 20 жыл выкупал өзінің келісім-шарт "Астана" және уезжал в "Ростов" к Валерия Карпину. Ол үшін одан да үлкен тәуекелдер болды және сәл кейінірек Мәскеу ЦСКА қатарына өтті. Алайда, Бақтиер өз арманын орындауды жалғастырады — тоқтамай және ешқайда бұрылмай. Және, әрине, бұл жігіт үшін Мен ауырып қалғым келеді. Ол тіпті кейбір дағдылар мен қабілеттерге пара бермейді, бірақ оның ойынға, футболға, өз ісіне деген ынтасы мен құмарлығы. Зайнутдинов барлық футболдық күйреуге қарамастан, алға жылжитын ойыншылар санатынан екеніне сенгім келеді. Өкінішке орай, бізде мұндай футболшылар жоқ (олар мән-жайларға сілтеме жасамайды, бірақ ерік-жігерін жұдырықпен қысып, барынша қысуға тырысады). ҚР құрамасында сол когорттан тағы да бір-екі ойыншы бол-және оның болашағы бұлыңғыр болып көрінбейді. Ал әзірше, ерте ме, кеш пе біздің футболымыз жандана түседі деп күтіп, үміттену ғана қалады..