Қазақстан ұмытпауы тиіс Трагедия

Қазақстан ұмытпауы тиіс Трагедия
жеке
блог

Бұл оқиғаларды естуге дайын болу үшін өсу керек. Менің әкем оларды күткеннен ертерек естіді.

1952 жылы, 12 жасында, колхозда жазғы жұмыс кезінде әкесі пошташы болып тағайындалды. Аптасына екі рет менің әкем, кішкентай пошташы, хаттар мен құжаттарды сол жерден жеткізу үшін алыс, үлкен ауылға ат мінуге мәжбүр болды.

Әдетте, ол үшін, жол қысқарту, шекарадан арқылы таулар, және мұнда ол тауып, бұл жерінен алыста жүрген адам көз жағдайларға толы болды адам черепов және сүйек. Ол әкесінен, менің атам, осы сүйектердің пайда болуы туралы сұрай бастады. Осылайша ол осыдан жиырма жыл бұрын өз халқына қарсы адамдардың өз қолымен жасаған, миллиондаған қазақтарды өлтірген қасіретті трагедия туралы білді.

Қазақ халқының орасан зор бөлігінің өмірін қиған 1932-1933 жылдардағы ашаршылық ел тарихындағы ең қараңғы кезеңдердің бірі болып табылады. Барлығы Кеңес өкіметінің Қазақстандағы малды тәркілеу туралы шешімінен басталды. Ол кезде қазақтардың төрттен үш бөлігі көшпелі өмір салтын жүргізді және олардың өмірі малға толығымен тәуелді болды, онсыз көшпенділер өлімге душар болды

Малды тәркілеу 1929 жылы басталды. 1932 жылға қарай қазақтар негізгі қаражаттан айырылды.

Аш ана мен оның баласы тамақ іздеп көшеде тоңады. Қазақстан, 1930 жылдардың басы. өмір сүру және аштық басталды.

Адамдардың туған жерлерінен жаппай шығуы басталды. Кім өмір сүрген жақын шекарадағы күрдтер көршілес Қырғызстан, Өзбекстан, Түрікменстан, Қытай және Моңғолия. Бірақ елдің орталық аудандарында тұратындар жойылды; Орталық Қазақстан адам шығынына ұшырады.

Тарихшы Талас Омарбековтың айтуынша, Кеңес заманында 1930 жылдардағы мұрағат құжаттарына алғашқылардың бірі болып қол жеткізген ашаршылық салдарынан 2,3 миллион қазақ көз жұмған.

Өткен айда, қарашада өткен украиналық ашаршылыққа арналған конференция барысында ресейлік тарихшылар Қазақстан сол трагедияда бір жарым миллион адамнан айырылғанын айтты.

Қазақ зиялылары ашаршылық кезінде қазақтар Қазақстанның басқа этностық топтарына қарағанда әлдеқайда көп зардап шекті деп мәлімдейді, басқа Орталық Азия республикаларында мұндай күйреген көлемде қайғылы жағдай болған жоқ.

Қазақ зиялылары ашаршылықты ұжымдастырудың кеңестік саясатының сәтсіздігімен ғана түсіндіруге болмайтынын айтады. Олардың көпшілігі аштықты геноцид актісі ретінде қабылдайды. Бірақ Қазақстандағы билік, шамасы, бұл көзқарасты бөліспейді.

Трагедия бірде-бір қазақ отбасын айналып өтпеді-әр отбасының өз тарихы бар, ол ұрпақтан-ұрпаққа беріліп келеді.

Менің атам 1932 жылы мұғалім дипломын алып, бір ауылға жұмысқа жіберілді. Бірақ ол ол жерден бірде-бір оқушыны таппады, өйткені сол кезде осы ауылдағы барлық балалар жойылып кетті.

Осылайша менің әкеме атам жалақы ретінде алған бидайдың арқасында біздің туыстарымыздың аштықтан қалай аман қалғаны туралы әңгімелер келді; олар теміржол станциясының жанында адам қалдықтарын жейтін адамдарды қалай көрді; біздің туыстарымыз өз ауылына оралып, алғашқы 70 отбасының орнына тек 13 отбасы аман қалды; менің үлкен атам өз жерлеріне опасыздық жасау үшін өзеннің екі жағалауына шашыраған адам сүйектерін қалай жинады.

Естігенім әкеме қатты әсер етті, оның жүрегінде болашақ кәсібінің ұшқыны пайда болды. "Ұйқысыз түндерде мен болашақ ұрпақтар ұмытып кетпеуі үшін осы қорқынышты жазу үшін жазушы болуды армандадым", - деді Әке, менің отбасылық әңгімелерімді тыңдау кезектескен кезде.

Кеңес газеттері сол кезде де, кейінірек де аштық тақырыбын қозғады. Украинадан айырмашылығы, батыс журналистеріне сол кезде Қазақстанға баруға рұқсат етілмеді. Бірақ кейбір адамдар қайғылы оқиғаның құжаттық дәлелдерін сақтап қалды.

Татьяна Невадовская 1933 жылы 19 жаста еді. Ол әкесі, жер аударылған орыс ғалымымен бірге Алматы маңындағы Шымдәулет ауылында тұрған. Ол жергілікті тұрғындарға қатыгездікпен қарағанын көргенде қатты шошып кетті және оның себебін түсіне алмады. Аштық оған жеке қол тигізбеді: оларда тамақ жеткілікті болды. Бірақ ол қазақтардың үмітсіз жағдайына бей-жай қарай алмады.

Татьяна Невадовская жазбалар жүргізді, суретке түсірді, аштық туралы үлкен өлең жазды. Ол бұл құжаттарды жарты ғасырға жуық құпия ұстады. 1980 жылы зейнетке шыққаннан кейін ғана ол өзінің "альбомын" Алматыдағы Орталық мұрағатқа тапсырды.