Философиядағы пантеизм

Философиядағы пантеизм
жеке
блог

Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университетінің профессоры, доцент Жанатаев Данат Жанатайұлы

Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университетінің 1-курс магистранты Жайлыбаев Исламбек Талғатұлы

 

Философиядағы пантеизм

Пантеизм – Құдай болмысын әлеммен біріктіретін философиялық ілім. Ондағы Құдай әлемге оның жаратушысы ретінде қарсы емес, әлеммен бөлінбейтін бір тұтастықты құрайды - ол әлеммен тең және оған имманентті.

Пантеизмде бір-бірінен айтарлықтай ерекшеленетін екі бағытты байқауға болады: 1) табиғатты құдайлық құдіреттің көрінісі деп есептейтін идеалистік пантеизм; дүние Тәңірлікпен жұтылады, ғалам Құдайда. 2) Натуралистік пантеизм, ол бойынша Құдай тек табиғат заңдарының жиынтығы; ол әлемге сіңеді, Құдай ғаламда.

Пантеизмнің бастауы ежелгі дәуірде; оның бастауларын брахманизмнен көруге болады. Үнді теологиялық философиясының Брахмасы жеке құдай емес, әлемнен бөлек өмір сүретін әлемнің жаратушысы және билеушісі емес, бүкіл әлемді қамтитын тіршілік күші, ғаламның тұлғасыз жаны. Гректің политеистік діні азат Тәңірді білмесе де, Тәңірлікті материяға батырса да, әрқашан өзінің діни түсінігін үйлесімді, әдемі формаларда киіндіруге ұмтылды, сондықтан пантеизмге жат болды. Соған қарамастан философиялық пантеизмнің рудименттерін ең көне грек философиясынан көруге болады, пантеизмге гилозоизм түріндегі жақындап келе жатқан материяның әмбебап анимациясы туралы ілім – материя мен тіршіліктің тікелей бірлігін қабылдау, рухани және рухани дүниелерге немқұрайлы қарау. физикалық элементтер.

Бұл натуралистік бағыт стоиктер мен неоплатонистердің ілімдерінде идеалистік бағытқа айналды. Орта ғасырларда пантеизмнің өкілі араб философы Аверроес, Қайта өрлеу дәуірінде Джордано Бруно болды.

Қазіргі заманда идеалистік пантеизмді Малебранш (1638 – 1715), ал натуралистік – Спиноза (1632 – 1677) дамытты. Спинозаның үйлесімді жүйесінде пантеизмнің кемел дамуға жеткені сонша, олар пантеизм туралы айтқанда, әдетте, осы нақты философты білдіреді. Оның ілімін былай көрсетуге болады: бір ғана субстанция бар, ол өз ішінде бар және өзінің себебі («causa sui»); бұл субстанция – Құдай, ал Құдай – табиғатпен бірдей («substantia, sive deus, sive natura»).Спинозизм көркемдік форманы пантеист ақын – Фауст, Гетенің жаратушысы жасады.

Пантеизм сол жақ гегельдік деп аталатында одан әрі даму алды (Гегельдің өзі идеалистік пантеизмге өте жақын болғанымен, өзін анық білдірмеді): біртұтас шексіз субстанция немесе Құдай - бұл әлемдік ақыл, біртұтас. рух және материя. Ол заттардың қажетті байланысы, дүниенің заңдылығы. Дүние өзінен дамиды және өзін анықтайды. Оның құбылыстарының байланысы немесе табиғат тәртібі кездейсоқ емес, өйткені олар сырттан реттелмейді, бірақ қажет, өйткені олар іштен қалыптасып, өз негізіне ие. Бірақ өзіндік сана, кейбір солшыл гегельшілердің ілімі бойынша, дүниелік ақыл-ойдан ада; ол өзін-өзі тануға адамда ғана жетеді.

Бұл ілімнен әлемдік парасат ұғымының өзін жоюға бір ғана қадам бар. Бұл қадамды Шопенгауэр әлемдік ақыл-ойды бейсаналық ерік-жігермен алмастырды. Кейінірек пантеистер санасыз еріктен логикалық ойлауды шығарудың қиындығын түсінгендіктен, ойлау әлемінің ақыл-ойына қайта оралуға тырысты.