Ш. Құдайбердіұлының философиялық және мәдени көзқарастары

Ш. Құдайбердіұлының философиялық және мәдени көзқарастары
жеке
блог

Ислам мәдениеті бір Құдай – Алланы түсінумен байланысты болды, сонымен қатар бұл діни табынудың дамуы мен саралануының нәтижесі.

 

 

Бұл өкілдер исламизацияның дәстүрлері мен әдет – ғұрыптарын сақтап қалды, бірақ Еуропадағы ағарту дәуірінен кейін зияткерлік элитаны білдіретін еуропалық мәдениеттің жетістіктерін жоққа шығармады, олардың арасында Көрнекті өкіл Шәкәрім Құдайбердиев пен Ахмет Байтұрсынов болды.

 

Мен өзімнің ғылыми еңбегімде қазақ шаруасына Ислам ұғымының классикалық қазақ әдебиеті арқылы үлкен үлес қосқан Шәкәрім Құдайбердіұлы рөліндегі Қазақстан аумағындағы исламның рухани тұлғасының басты мәнін ашқым келеді.

 

Шәкәрім өзінің абыржуын сейілту үшін бұл мәселені уақыт рухында революциялық түрде шешуге тырысады. Парсы әдебиетінің білгірі және Хафиздің аудармашысы ретінде Шәкәрім барлық сопылық ілімнің махаббатқа негізделгенін білген. Махаббат тақырыбын ақын барлық жағынан еліктеген Шәкәрімнің тәлімгері Абайдың өзі діни тұрғыдан мойындады.

 

Бірақ айналада қанды соғыстар болған кезде, өзін және оқырманды махаббат адам жанын құтқарады деп сендіру қиын. Сондықтан, Ш. Құдайбердиев убежденно өзгертеді полюсі суфийского оқу-жаттығу және құдайшыл махаббат ауыстырады адам ақылына.

 

Шәкәрім Құдайбердиев Қазақ әдебиеті тарихының жолын және XIX ғасырдың соңында Абайдан кейінгі исламизацияны зерттеуді аяқтайды, реалистік, гуманистік және демократиялық дәстүрлерді жаңа уақытпен біріктіріп, оларды одан әрі сенімді қолға береді.

 

Шәкәрімнің философиялық лирикасы оның сопылық дүниетанымында айқындалған. Шәкәрімнің өзі сопылық емес, өзін сопылық ақын деп санамаған, бірақ оның өлеңдері мен қазақ қоғамына көзқарастары сопылық интерпретациямен бейбітшілікті білдіретін.

 

Жаңа ғылыми жетістіктерді білу үшін Шәкәрім тіпті Меккеге қажылыққа барады, өзінің "ұмытылған өмір" атты өмірбаяндық поэмасында Шығыс энциклопедистерінің жаңа ғылыми жетістіктері туралы жазады.

 

Шәкәрім қазақ халқының сопылық исламды зерделей отырып, әрдайым еркін болып, діни сенімнің жанкүйері болып қалмай, мәдениет жүйесіндегі салт-дәстүрді түсінуі үшін батыстықтардың зайырлы мәдениетін ұстануын қалады.

 

Оның поэтикалық мәтіндері әлемінің тілдік бейнесі сопылық поэзияның элементтерінен тұрды. Бұл идеологиялар Шәкәрім патша Ресейінің соғыс, революция, отарлық езгі кезеңінде, үміт пен күйреу кезеңінде өмір сүргендіктен байланысты болды, Міне сондықтан Шәкәрім Құдайбердіұлының бүкіл шығармашылығы сопылық философия идеяларын жандандырды.

 

Бұл идеялар рухтандырып, әділ өмірдің жібін тоқып, жарқын болашақты суреттеп, қазақ халқына болып жатқан жағдайды мағыналы етті.

 

Шәкәрімнің басты ғылыми жетістіктерінің бірін оның "үш анық "атты шығармасынан көруге болады.

Шәкәрім Құдайбердиев өз жұмысында өмірдің мәні, адамның тағдыры туралы мәселені қарастырады. "Өлгеннен кейін жан жоқ және өмір жоқ деп айтқандарға таң қаламын", - деп жазады ол. Ол жанға адам өмірінде ерекше рөл береді және оның көрінісін Құдаймен байланыстырады.

 

Шәкәрім сенеді первопричину барлығы болса жақын, атап айтқанда, кезінде алла тағала: "Себептік бастауы жалпы қолданыстағы – бұл безмерности тану, қуат және искусности жаратушы". Сондықтан Шәкәрім жанның өлмейтіндігін үш ақиқатты ұстанудан көреді: қарапайымдылық, әділдік және Мейірімділік, ол "отандастар – ар-ождан"деген бір ұғымда біріктірген.

Шәкәрім бекітеді, бұл жаны болып табылады осындай ерекшелігімен, ол ешқашан жойылып, жоқ түседі бүлінгені, күн өткен сайын өсе барлық жетілдірілуде, ол өрлеуіне себін. Шәкәрім үш ақиқат туралы, атап айтқанда материалистік дүниетаным, теологиялық дүниетаным және тұлғаның қадір-қасиеті туралы өз ойларын білдіре отырып, адам жанын ар-ождан көрінісімен тығыз байланыстырады. Бұл идея оның барлық шығармашылығынан өтеді.

 

Шәкәрім адам жанының жетілуін ар-ождан көріністерінен жан мұқтаждығы ретінде көреді. Ол адам қайтыс болғаннан кейін жан бар және жоғалады деп шын жүректен сенеді. Шәкәрім: "егер адам жан дүниесінің өлгеннен кейінгі өміріне және ар-ожданның бірінші қажеттілігі екендігіне толық сенсе, онда оның жүрегін қара және ескірмейтін ештеңе жасай алмайды..."

Шәкәрім Құдайбердиев ислам мәдениетінің призмасы арқылы өскелең ұрпақтың рухани-адамгершілік тәрбиесіне көп көңіл бөлді. Ақын қоғамда революциялық өзгерістерді қажет етпеді, ол классикалық әдебиет арқылы исламның жаны мен рухани қажеттіліктерін жақсарту арқылы адам өмірін өзгертуге үміттенді, бұл барлық мәселелер қазір өзекті бола бастады, өйткені ислам әлеміне деген жаңа көзқарас оны шовинистік, террористік және басқа да әрекеттер жүйесінде қиындатады.қоғаммен байланысты.

 

Ол жаңа қоғам құру үшін адамдарды моральдық тазарту қажеттілігіне сенімді болды. Шәкәрімнің пікірінше, ата-аналар мен мұғалімдердің міндеті - жас жандарды жаман әсерлерден қорғау. Жаман әдеттер оңай қалыптасады және олардан құтылу қиын, сондықтан ерте жастан бастап адамға моральдық мінез-құлық ережелерін үйрету керек.

 

Шәкәрім Құдабердиев сол кездегі бүкіл Жүзжылдықты бөліп алған болашақта біздің мемлекетіміздің сыртқы саяси қатынастарында мәселесі өткір тұрған халықтардың шынайы достастығын көре алды; сондай-ақ қазақ халқының әлеуметтік прогресі мен мәдени дамуы, мұның бәрі орыс және қазақ халықтары мәдениеттерінің бірігуінің прогрессивті әсерінің арқасында іске асырылады деп сенді.

 

Шәкәрімнің көзқарастары бүгінгі күні бұрынғыдан да өзекті, өйткені жастар қоғамы адамгершілік, рухсыз бағытта құлдырай бастады, ал біздің ғалымдар мен ақындар діннің жанкүйері болмауға, ислам діні мен мәдениетінің мәдени және философиялық бағытының мәнін түсінуге шақырды.