ЕҢ АЛҒАШҚЫ ӘЙЕЛ-ФИЛОСОФ – ГИПАТИЯ

ЕҢ АЛҒАШҚЫ ӘЙЕЛ-ФИЛОСОФ – ГИПАТИЯ
жеке
блог

Гипатия ежелгі Александрияның соңғы ұлы ойшылдарының бірі және математиканы, астрономия мен философияны зерттеп, үйреткен алғашқы әйелдердің бірі болды. Гипатия білімін Александриядағы ең ірі ғалымдардың бірі болған, өз мектебін басқарған әкесі Александрия Теонның жетекшілігімен алған.

Птолемейдің «Альмагест» Теондық нұсқасының III кітабында - Коперник пен Галилейдің заманына дейін жойылмайтын жерге бағытталған ғаламның моделі жасалған трактат - іс жүзінде Гипатияның жұмысы деп саналады.

Гипатия философиясы Платон мен Аристотельдің, сонымен қатар мистикалық философ Плотин мен математик Пифагордың мұрасына негізделген. Осындай ықпалды идеялардың бірігуі неоплатонизм деп аталатын мектеп құрды. Оның шәкірті Синезиус христиан шіркеуінің епископы болды және неоплатоникалық принциптерді Троица іліміне қосқан. Гипатияның дәрістері танымал болды және көптеген адамдарды қызықтырды. «Ғалымның мантиясын киіп, ханым Платонды немесе Аристотельді тыңдағысы келетіндерге ашық түрде қала орталығында пайда болды», - деп философ Дамаск Гипатия қайтыс болғаннан кейін жазды [1].

Гипатия Диофанттың 13 кітаптан тұратын «Арифметикасына» түсініктеме жазды. Бұл түсініктемеде алгебраны қолдануға ұсынылатын 100-ден астам математикалық есептер келтірілген. Гипатия сонымен қатар Аполлонуистың конустық қималар туралы жұмысына түсініктеме жазды, бірақ бұл түсініктеме енді жоқ.

Гипатияның «ғылыммен» және «оқытумен» байланысы оны «пұтқа табынушы» деп атауға әкелді, бұл пұтқа табынушылықты көптеген адамдар «діни қарсылас» ретінде қабылдаған кезде қауіпті болды.

Гипатия жақсы білетін шенеуніктердің бірі - Александрияның Рим префектісі Орест.  412-415 жылдары Египеттің империялық префектісі болған Орест сөзсіз христиан болды. Александрияға келгеннен кейін, Гипатияның беделіне тартылған жергілікті таңдаулы топтардан үлгі алып, оның жоғары білімді жұртшылыққа арналған ашық дәрістеріне қатыса бастады. Олар жиі кездесетін және Гипатия онымен қалалық және саяси мәселелер бойынша кеңесетін. Бұл жағдай Орестпен келіспеушілігі бар Александрияның епископы Кириллмен үнемі жанжал туғызды.

Александрияда Кирилл патриархиясының төртінші жылында, патриархтың әрекетінен туындаған шиеленіс атмосферасы орнады. Кирилл иудейлерді ұнатпады және пұтқа табынушылықты жойғысы келмейтін және «шынайы сенімді» ресми түрде мойындағысы келмейтін қала билігімен жиі қақтығысқа түсті. Сонымен қатар, шіркеу басшысы мен жақында Александрияға келген империялық әкімшіліктің басшысы арасындағы шиеленіс сақталды. Префект Орест Кирилл мен оның жақтастарының сынына айналған кезде, Александрияның беделді тұрғындарының көпшілігі Оресттің патриархтың белсенділігін бейтараптандыруға бағытталған әрекеттерін қолдады. Бұл жағдайды епископ Гипатия қиындатты және  бұл әйел христиандықты тану мәселесінде Орест префектурасына нашар әсер етті деп ойлады.

Кириллдің ізбасарлары қала тұрғындары арасында Гипатияны сиқырлықтың ең қатал түрі - қара сиқырмен айналысады деген қауесет таратты. Мұндай тәжірибе Византия империясындағы ең қатаң жазаны қарастырды. Сиқырлықты айыптаудың себебі ең алдымен оның математикалық зерттеулері болды. Адамдар өздерінің барлық қиыншылықтары мен бақытсыздықтары әйгілі философ, математик және астроном Гипатияның сиқырлы тәжірибесінің нәтижесі деп есептеді.

Гипатияның сиқырлығы туралы қорқынышты, жала жабылған қауесеттер қалаған нәтижесіне жетті. 415 жылдың наурыз күні Құдайға сенушілердің көпшілігі белгілі бір Питердің бастауымен үйге қайтып келе жатқан Гипатияны аңдып, оны арбадан шығарып, Цезарион деп аталатын шіркеуге апарды. Гипатияның киімдерін жыртып, олар оны саздың сынықтарымен өлтірді. Өлікті бөлшектеп, олар оны Цинарон деп аталатын жерге әкелді, онда оны өртеді.

Гипатияның өлімі тек грек философиясының ғана емес, сонымен қатар ғылымның дамуын тоқтатты. Б.Л. ван дер Варден «Гипатиядан кейін Александрия математикасының соңы келді» деп атап көрсетті [2], [3].

 

Әдебиеттер тізімі

1  Zielinski S. Hypatia, Ancient Alexandria’s Great Female Scholar. - 2010.

2 К.Фили. Гипатия: жертва конфликта между старым и новым миром. - 2002.

3 Новак К. Гипатия Александрийская: женщина-ученый, обвиненная в чародействе и погибшая от рук религиозных фанатиков. - 2019.

 

Жанатаев Данат, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің доценті, философия ғылымдарының кандидаты

Ерлан Гүлназ, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің магистранты