Шоқан Уалиханов философиясы

Шоқан Уалиханов философиясы
жеке
блог

Шоқан Уәлиханов 1835 жылы туған, 1865 жылы қайтыс болған. Ол  тек отыз жыл өмір сүрді. Бұл факт ол туралы шындықты білгісі келетіндер үшін негізгі болуы керек. 1847 жылы Омбы кадет корпусына оқуға түседі. Корпус аяқталғаннан кейін 1853 жылы Батыс Сібір генерал-губернаторлығының генерал-губернаторы Гасфорттың адъютанты болып қызмет етеді. Бұдан басқа, Шоқан хан руынан шыққан, Абылайдың немересі Шыңғыс Уәлихановтың ұлы екенін хабарлау қажет деп ойлаймын. Шоқан халықтың ағартушылық қызметімен айналыса алмады, өйткені ол әкесі сияқты патшаның қызметінде болды және қызметтік тапсырмалар мен міндеттемелерді орындаумен айналысты.

 

Шоқанның таланты ағартушылық саласында емес, ғылыми салада ашылды. Қазақ философиясының тарихында Шоқан ғалым ретінде танылуы керек. Оның қырғыз эпосы "Манас", "Іле Алатау өлкесінің географиялық очерктері", "Қырғыздар туралы жазбалар", "Ыстықкөл сапарының күнделіктеріжәне басқа да тарихи, этнографиялық, социологиялық, психологиялық еңбектері мен еңбектері баға жетпес мұра болып табылады.

 

Шоқан мұрасының бірегейлігі оның еңбектерінде ХІХ ғасырдың екінші жартысындағы дәуірдің мәдени-саяси, қоғамдық портреті жасалғандығында. Өткеннің куәгерлерінің көзімен біз сол жылдардағы оқиғаларды түсіне аламыз. Алайда, Шоқанның шығармашылық мұрасын қазіргі заманның биігінен талдай отырып, біз кейбір факторларды ескеруіміз керек. Біріншіден, Шоқан өз туындыларын жасай отырып, болып жатқан оқиғалар туралы тікелей және ашық айтуға мүмкіндігі болмады. Көптеген мәселелерді шешуде ол орыс шығыстанушылары мен патша шенеуніктерінің көзқарастарын ұстанды. Оның таңдауы болмады. Дәлел келтірейін. Шоқан Қазақ хандығының тарихын жақсы білген, бірақ ол өткеннің объективті бейнесін жасай алмады. Оның Абылайдың арғы атасының саясаты туралы шындықты айтуға мүмкіндігі болмады. Қазақ хандығының 300 жылдық тарихын жазып, ол оны "Преданиями и легендами большой Киргиз-кайсацкой орды" деп атауға мәжбүр болды .

 

Екіншіден, жас Шоқанның дүниетанымы Шыңғыс ханның арғы атасы, патша армиясының полковнигі руссидің ықпалымен қалыптасып келді. Сол кезде бұл шетелдіктер үшін ең жоғары атақ болды және оны тек патшаға сіңірген еңбегі үшін берді. Сонымен қатар, Ресей империясының даланы саяси және идеологиялық отарлау мақсатында құрылған Кадет корпусындағы оқуы Шоқанға да айтарлықтай әсер етті.

 

Үшіншіден, Шоқан Уәлиханов-патша әкімшілігінің әскери қызметшісі, Ресей империясының туына адал болуға ант берген офицер.

 

Төртіншіден, ол Шыңғыс ұрпақтарының өкілі, төре руынан шыққан хандардың ұрпағы.

 

Бесіншіден, ол қырыққа дейін өмір сүре алмады, адам жетіле бастады, оған елу белгіге дейін жете алмады, кейіпкер де, Ақыл да келісімге келді. Тағдыр оған тек отыз жыл болды. Метеор сияқты, ол халық тарихының көкжиегінде жарқырап, жан дүниесінде жарқын із қалдырды.

 

Шоқан Уалиханов шығармалары мұқият, мұқият, ойлы оқуды қажет етеді, ешкімді алаламай және жалтақтамай, таңбалауды және бәрін ақтауға немесе барлығын жамандамауға ұмтылуды қажет етеді.

Шоқанның үш еңбегі философия тарихы үшін аса маңызды болып табылады: «О мусульманстве в степиң, «Следы шаманства у киргизов», «Записка о судебной реформе».