Шоқан Шыңғысұлы Уәлихановқа – 185 жыл

Шоқан Шыңғысұлы Уәлихановқа – 185 жыл
жеке
блог

Биыл Шоқан Шыңғысұлы Уәлихановтың 185 жылдығы. Шоқан Уәлиханов қазақ тарихында терең із қалдырған тұлға. Ғалым өзінің қысқа ғұмырында көп саяхат жасады, көшпелі халықтардың өмірі мен мәдениетін зерттеді. Қазақтың әйгілі ғалымы мен зерттеушісі ретінде артында мол мұра қалдырды. Шоқан Уалихановтың өмірбаянын зерттейтін болсақ, көптеген қызықты нәрселерге кезігеміз. 29 жылдан сәл ғана көп өмір сүрген Шоқан қаншалықты көп нәрсе жасай алатындығы адамды таң қалдырады. Тек 1835 жыл ғана әлемдік әдебиеттің меншігіне айналды және бұл Шоқан Шыңғысұлы Уәлихановтың тарихқа мәңгілікке енуі үшін жеткілікті еді.

Туған кезде Шоқан Уалихановқа Мұхаммед-Қанафия есімі берілді. Шоқан есімі оның бүркеншік аты, бір нұсқасы бойынша анасы оны балалық шағында осындай лақап атпен атаған, ал екінші нұсқасы бойынша - әжесі оны Шоқан деп атаған Кейіннен бұл есімі бүркеншік атқа айналды. Шоқан 1935 жылы қарашада Құсмұрын деген бекіністе дүниеге келді, қазір ол Қазақстан Республикасының Қостанай облысында. Болашақ алғашқы қазақ ғалымының руы Шыңғысханнан шыққан, атап айтқанда Шоқанның арғы атасы - Абылай сол ұлы қолбасшының ұрпағы болған.

Шоқанның балалық шағы далада өтіп, алғашқы білімін туған ауылында жеке мектепте алған (1842–1847). Онда ол араб, парсы, қазақ тілдерін, сонымен қатар сурет, шығыс поэзиясын оқыды. Оның әкесі - Шыңғыс Уалиханов - ауданда аға сұлтан болған, полковник шенінде болған. Ол білімді адам болды және жергілікті фольклор мен күнделікті өмірді зерттеуге үлес қосты. Шоқан асыл тұқымнан шыққан. Оның атасы - Абылайдың көптеген ұлдарының бірі, Орта жүздің соңғы ханы. Әжесі Айғаным білімді, бірнеше тіл білетін әйел болған. Оның әжесі де, әкесі де баланың бойында өз халқының дәстүрлерін білуге ​​және зерттеуге деген сүйіспеншілікті дарытты.

Шоқан Уалиханов 1847-1853 жылдары Омбыда орналасқан Сібір кадет корпусында білім алған. Дәл осы жерде ол көрнекті ақындар, жазушылар, географтар, тарихшылар, әйгілі саяхатшылар мен шығыстанушылар тұлғасынан достар мен тәлімгерлер тапты. Курсант ретінде Шоқан француз және неміс тілдерін үйренді. Ол саяхатқа қызығушылық танытып, бүкіл әлемге зерттелмеген Азияны, оның мәдениетін ашуға бет бұрды. Тарих мұғалімі Гонсевскийдің жеке жанашырлығының арқасында ол өзінің үлкен кітапханасына қол жеткізді. 1853 жылы қарашада Шоқан оқуын аяқтады, корнет атағын алып, империялық армия қатарына алынды. Шоқан Уалихановтың одан әрі өмірбаяны алдын-ала белгіленді - бұл отбасылық дәстүрлер мен алынған білімге сәйкес келді.

18 жасында Шоқан Уалиханов Батыс Сібір генерал-губернаторы Гасфордтың қарамағындағы қызметке кірді. Ол іс жүргізуші және тарихшы ретінде қызмет етті. Жұмыста оған Омбы мұрағатына толық рұқсат берілді. Ол тіпті оқу үшін түрлі тарихи материалдарды үйіне алып кетуге мүмкіндік алды. Бұл зерттеушіге түркі елдерінің географиясы, тарихы мен экономикасы туралы көп білуге ​​көмектесті. Ұлы саяхатшы, ғалым, барлаушы және офицер 1865 жылы сәуірде Тезек ауылында (Көген-Тоған трактісі) қайтыс болды. Өлімінен екі жыл бұрын рухани шаршаған Шоқан Алтын-Емел ауданында орналасқан Тезекке көшіп келді. Мұнда ол жергілікті сұлтанның немере ағасы Айсараға үйленді. Ресми нұсқа бойынша жас дипломаттың өліміне ашық туберкулез себеп болған. Бірақ, кейбір тарихшылар бұл фактке күмән келтіреді, сәйкессіздіктерді көрсетеді.

Шоқан Уалиханов - ғалым, саяхатшы, ағартушы 1855 жылы Гасфордтың атынан Шоқан штаттың алыс аймақтарына сапарға шықты. Ол Жетісуды, Қоқанды аралады. Сапарларының әрқайсысын егжей-тегжейлі сипаттады. Әскердегі қызмет оған ғылыми зерттеулер жүргізуге кедергі болмады, керісінше оны алға тартты. Сонымен, ол Қашқариядағы барлау миссиясына бара жатып, бір уақытта географиялық сапарға шықты. Кейіннен оның жазбаларында бұл кезең Қашқар экспедициясы ретінде сипатталады. Содан кейін Ыстықкөлге, Қытайдағы Кульджа, Шығыс және Батыс Түркістан елді мекендеріне саяхаттар болды. Адъютант ретінде (1855–1856) ол қазақтардың шежіресін зерттеді - әртүрлі ұлттардың жылнамалары мен жазбаларында кездесетін деректерді салыстырды. Бірақ ол жұмысты аяқтаған жоқ. Сонымен бірге ол Джубан батырдың анасы қабірінің үстіне ескерткіштің эскизін жасады. Кейін құлпытас осы эскиз бойынша қалпына келтірілді. 1857 жылы мерзімінен бұрын Гасфордтың қамқорлығымен лейтенант атағына ие болды. Кезекшілік кезінде ол полковник Хоментовскийді Іле өзенінің арғы жағындағы дипломатиялық миссиясында ертіп жүрді. Жолда ол Достоевскиймен кездесіп, оған патшаның таққа отыру салтанатына қатысты жасақты Санкт-Петербургке жеткізуге көмектесті.

Уалиханов қырғыз жерінен өтіп бара жатып, Манас батыр туралы жергілікті аңызды естіп, өзіне арналған эпостың бірінші бөлімін жазып алады. Сонымен қатар ол қырғыздың бірқатар аңыздары мен дастандарын жазып алды, бірқатар эскиздер жасады. Іссапар алты айға созылды. Содан кейін Шоқан Уалиханов Құлджаға барды. Сапардың мақсаты - Ресей-Қытай сауда байланыстарын орнату. Осы уақытта ол қытайлардың мәдениеті мен тұрмыс-тіршілігін зерттеді. Экспедициядан оралғаннан кейін Шоқан Уалиханов Ресей географиялық қоғамының мүшесі болды. Бұл кезде қырғыздар туралы зерттеулер алғаш рет жарық көрді.

Ш.Уалихановтың ғылыми мұрасы орасан зор:

  • «Ұлы Қырғыз-Қайсақ Ордасының дәстүрлері мен аңыздары»;
  • «Тәңір»;
  • «Профессор И.Н.Березинге хат»;
  • «Ханның белгілері»;
  • «Жоқтаудың үлгісі»;
  • «Алай жыры»;
  • «Қырғыз шежіресі»;
  • «Қазақтың халық поэзиясының формалары туралы»;
  • «18 ғасырдың батырлары туралы тарихи аңыздар»;
  • «Ыстықкөлге саяхат күнделігі»;
  • «Құлжаға саяхат күнделігі»;
  • «Жоңғария эскиздері» және басқалары.

1961 жылы, содан кейін 1972 жылы Қазақстан Ғылым академиясы Шоқан Уалихановтың орыс тілінде бес томдық шығармалар жинағын шығарды. Олар ғалым мен жазушы-суретші стилінің органикалық бірігуі сияқты ерекшелігімен көзге түседі.

Шоқан Шыңғысұлының өмірі мен өлімі құпияларға толы. Оның патша армиясындағы қызметі, түрлі тапсырмаларды орындау, ғылыми ізденістер мен шығармашылық - осының барлығы 12 жылдық қызметке сәйкес келеді. Оның еңбектері өте құнды: олар Орта Азия халықтарының мәдениетін зерттеуде орасан зор рөл атқарды. Шоқан Уалихановтың да этносаралық түрлі қақтығыстарды шешуде делдал бола отырып, рөлі зор болды. Уалихановтың қазақ халқы үшін маңызы өте зор. Ол отандастарының мәдениеті мен тұрмысын сипаттап, жергілікті әдет-ғұрыптар, көшпелі халықтар өмірінің экономикалық құрылымы туралы мәліметтерді жинап, көпшілікке жеткізді. Шоқан Уалиханов - ұлы шығыстанушы және саяхатшы. Ол аз ғұмыр кешті, бірақ тарихқа әйгілі қазақ ғалымы және ең ірі зерттеуші ретінде енді..

Демесинова Акшолпан Махмудовна
Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университетінің
2 курс магистранты

Ғылыми жетекшісі т.ғ.к., профессор Рүстемов С.К.