ФИЗИКАНЫҢ ІРГЕЛІ МӘСЕЛЕЛЕРІНІҢ ФИЛОСОФИЯЛЫҚ НЕГІЗДЕРІ

ФИЗИКАНЫҢ ІРГЕЛІ МӘСЕЛЕЛЕРІНІҢ ФИЛОСОФИЯЛЫҚ НЕГІЗДЕРІ
жеке
блог

Жаратылыстанудың философиялық мәселелері философия құрылымында маңызды орын алады. Философия өкілдерінің жаратылыстану ғылымдары өкілдерімен одағы туралы ғылыми идея өзінің ақиқаты мен қажеттілігін дәлелдеді. Білім дамуының қазіргі кезеңінде философия мен жаратылыстану ғылымдары арасындағы мұндай байланыстың қажеттілігі таным процесінің даму заңы ретінде қарастырылады.

Физиканың философиялық мәселелеріне келетін болсақ, олар жаратылыстанудың философиялық мәселелерінің қажетті құрамдас бөлігі болып табылады. Физикадағы философиялық мәселелердің өзектілігі физика (жаратылыстану ғылымының танымал "көшбасшысы") табиғи ғылыми білімнің әдіснамалық негіздерінің дағдарысынан туындаған революциялық өзгерістерді бастан кешіргендігімен және физикалық Білім саласындағы танымның жаңа заманауи әдістерін іздеумен байланысты.

Айта кету керек, философияның, әдіснаманың және физика негіздерінің кейбір заманауи мәселелері физика дамуының қазіргі кезеңінде өте өзекті. Оларға мыналар жатады:

·         Математикалық формализмдерде өздерін түсіндіру бар ма немесе оларды түсіндірме болжамдармен толықтыру қажет пе, егер солай болса, онда бұл болжамдар қалай тұжырымдалуы керек?

·         Физикалық теориялар нені сипаттайды: физикалық жүйелер немесе зертханалық операциялар, немесе екеуі де, екеуі де емес пе?

·         Теорияның негізгі (basic) ұғымдарын қалай енгізу керек: сілтемелер арқылы немесе аксиоматикалық?

·         Физикалық теориялар бір-бірімен қалай байланысты: Қытай қораптары сияқты (орыс қуыршақтары) немесе одан да күрделі?

·         Физикалық теорияларды құруда және оларды түсіндіруде аналогияның рөлі қандай? Кванттық теориялардағы бөлшектер мен толқындар сияқты классикалық ұқсастықтар сөзсіз ме?

·         Құрылғының кванттық құбылыстардағы рөлі қандай және кванттық механикада өлшеу теориясының орны қандай?

·         Теория экспериментке қалай байланысты: тікелей немесе қосымша теориялардың көмегімен?

Осы және басқа да ұқсас мәселелер күнделікті жұмысында физик зерттеуші, физик-оқытушы және философ-зерттеуші және философ-оқытушы ретінде кездеседі

Егер бұл мәселелер ескерілмесе, олар бізге дұрыс емес жауап береді немесе қол жеткізілген нәрсені түсінуді шатастырады, тіпті физикалық білімнің одан әрі дамуына кедергі келтіреді.

ХХ ғасырдың басы-танымдағы жаңа дәуірдің басы. Бұл кванттық физика мен салыстырмалылықтың ашылуымен байланысты. Хронологиялық тұрғыдан кванттық физика ілімге қарағанда ертерек пайда болды.

Эйнштейн кеңістік, уақыт және гравитация туралы. Ол Планк гипотезасынан (1900) мүлдем қара дененің сәулеленуінің табиғаты туралы басталады, ал салыстырмалылық Эйнштейннің "қозғалатын денелердің электродинамикасына" (1905) еңбегінен басталады, іс жүзінде Эйнштейн теориясынан физикалық, математикалық, философиялық тұжырымдардың барлық көлемін білу кейінірек, 20-30 жылдары пайда болды (бұл процесс әлі аяқталған жоқ деп ойлауға болады). Салыстырмалылық теориясынан алынған физикалық мағына мен философиялық салдарлар кванттық теорияның физикалық және философиялық маңыздылығынан ертерек пайда болды. Планк гипотезасы мазмұнды болды және философиялық дүниетанымның өзгеруіне және ғылыми білімнің идеалына, сайып келгенде, ойлау стиліне тек кванттық механика жүйесінде, шамамен 1926 жылдан бастап әкелді.сондықтан салыстырмалылық теориясы кванттық механиканың пайда болуын, дәлірек айтқанда, физикалық ғана емес, сонымен бірге эпистемологиялық, философиялық тұрғыдан да дайындады. Мәселенің бұл жағын И. Е. Тамм атап өтті. "Эйнштейн, – дейді ол,-кванттық физиканы құру үшін, мүмкін, оны жасаушылардың бәрінен де көп болды, өйткені салыстырмалылықтың өзі физиканың жаңа іргелі өзгерістеріне жол ашты".

Айта кету керек, барлық заманауи философиялық мектептер, қандай да бір жолмен, осы іргелі физикалық теорияның әсерін сезінді.

Осыған байланысты келесі үш тармақ тән. Біріншіден, атап өткендей, Дж. Бернал " ашудың ең үлкен қиындығы-бұл қажетті бақылауларды жүргізу емес, оларды түсіндіру кезінде дәстүрлі идеяларды бұзу. Коперник жердің айналуын және Гарвейдің қан айналымының бар екенін дәлелдегеннен бастап, Эйнштейн эфир туралы ескі теорияны жойып, Планк квант әрекетін жариялағанға дейін, ғылымдағы нақты күрес табиғаттың құпияларын түсінуге емес, ескірген идеялардың логикасына бағытталған болатын.олар қазіргі уақытта ғылымның дамуына ықпал етті. Дегенмен, ғылымның ілгерілеуі ұзақ уақыт бойы қалыптасқан дәстүрлі суреттің немесе жұмыс моделінің, ішінара тексерілетін ғаламның болуына байланысты, бірақ ішінара мифтік, мұнда тексеру иллюзиялық немесе мүмкін емес. Екінші жағынан, бұл дәстүр ғылымнан да, қоғамнан да алынған элементтерден құралған, мезгіл - мезгіл өзгеріп отыруы керек және көбінесе материалдық және әлеуметтік әлемдерде жинақталған жаңа тәжірибе аясында күшпен бұзылып, өзгеруі керек".

Екіншіден, салыстырмалылық теориясы физикалық теорияларға көптеген интуитивті "айқын" ұғымдар кіретінін көрсетті, олар белгісіз, көбінесе озбырлық пен субъективтіліктің мөрін алады, сондықтан оларды философиялық түсіну қажет.

Үшіншіден, ХХ ғасырдың 20-шы жылдарына идеалистік философияның жандануы – әртүрлі философиялық мектептердің құрылуы, неопозитивизмнің екінші кезеңінің басталуы, операционализм және т.б. мұндай құбылыс сол кезеңде жаратылыстану құрылымында болған түбегейлі сапалық өзгерістермен байланысты. В. Гейзенберг осыған байланысты "қазіргі физиканың жаңа дамуына қатал реакцияны бұл дамудың физика мен мүмкін жаратылыстанудың негізін қозғалысқа келтіргенін және бұл қозғалыс ғылым сүйенетін барлық топырақ біздің аяғымыздың астынан кетіп бара жатқанын сезіну арқылы ғана түсінуге болады"деп атап өтті.

Автор: Аллаяров Байбол Шымбайұлы, Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-нің физика-техникалық факультетінің магистранты.

Нұртаев Дарын, Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-нің физика-техникалық факультетінің магистранты.

Жетекші: Жанатаев Данат Жанатаевич, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-нің философия кафедрасының доценті,философия ғылымдарының кандидаты