Қазақ ағартушысы Ы. Алтынсариннің дүниетанымдық идеялары

Қазақ ағартушысы Ы. Алтынсариннің дүниетанымдық идеялары
жеке
блог

Өздеріңіз білетіндей, идеялардың кез-келген жүйесі және адамның практикалық іс-әрекетінің логикасы белгілі бір әлеуметтік-философиялық негізге негізделген. Бұл ақиқат кез келген адамға қатысты, әсіресе Х1Х ғасырдағы қазақ ағартушысы Ы.Алтынсарин сияқты көрнекті адамдардың ойлары мен іс-әрекеттеріне қатысты дұрыс.

Ыбырай Алтынсаринді ең алдымен ағартушы, педагог ретінде біледі, ол көптеген педагогикалық, жаңашыл еңбектер шығарды, қазақ даласында білім беруді дамыту және тарату үшін практикалық тұрғыда көп жұмыс жасады. Бірақ ы. Алтынсариннің ағартушылық және педагогикалық практикасы идеяларының бастапқы жалпы негізі оның әлеуметтік-философиялық көзқарастар жүйесі болды.

Ы.Алтынсариннің кәсіби философ болғанын есептеу орынсыз болар еді.Алтынсариннің шығармаларында күрделі философиялық тұжырымдар, метафораларды меңгеру қиын емес, өйткені ол шығармашылықта және практикалық іс-әрекетте қарапайым адамға түсінікті болуға тырысты. Оның философиялық көзқарастарын дәйекті материалистік ( мұндай көзқарас, атап айтқанда, Қазақстандағы Кеңес өкіметі кезінде айтылған) немесе біржақты идеалистік деп жариялау айқын асырылған болар еді. Бүгінгі күні Ы.Алтынсарин шығармашылығының көптеген зерттеушілері философиялық пайымдаулары бойынша оның іс-әрекет еткеніне сүйенеді. Бұл дегеніміз, әлемнің объективті бар екенін мойындай отырып, ол сонымен бірге Құдайдың бар екенін айналадағы шындықты жасаушы ретінде мойындады. . Ы.Алтынсарин өзінің "ғалым адам" атты әңгімесінде еш кідіріссіз: "— егер далаға шықсаң — Аспан мен жер, күн мен ай, таулар, жартастар, жел, жаңбыр, аспандағы жұлдыздарды көресің. Мұның бәрін адам жасай ала ма? Егер солай болса, мұның бәрін біз білмейтін табиғаттан тыс күш жасайды деп ойлау керек..."[1]

Ы. Алтынсарин Құдайдан ешқашан бас тартқан емес. Керісінше, ол әрқашан рухани жоғары, әлем мен адам үшін көзге көрінбейтін болды. Осыған байланысты ХХ ғасырдың 30-жылдарындағы қазақ ағартушысы Смағұлсадвокасов келтірген аз ғана дерек қызықтырады. Ол қайтыс болғанға дейін Ы.Алтынсариннің өзіне православиелік миссонерлердің ешқайсысына, тіпті достарына жол бермегеніне назар аударады. Өмір бойы ресми шіркеуді аяусыз әшкереледі, ол соңғы сағаттарда өзінің жерлеу рәсіміне 99 моль шақырылуын сұрады [2].

Дүниеге қатысты бастапқы трансцедентті мойындай отырып, Ы.Алтынсарин нақты практикалық өмірге қатысты қалған барлық нәрселерде, жердің себеп-салдарлық байланыстарынан ауытқуға тырысып, ақыл-парасатқа сүйене отырып, риясыз материалист ретінде пайымдаған және әрекет еткен. Бұл жерде оның философиялық көзқарасын толық түсіну үшін ағартушылық қағидасының мәні зор, ол оның көзқарасының негізін сипаттап қана қоймай, сонымен бірге оның есімін қазақтардың барлық ұрпақтары үшін құнсыздандыратын фактор болып табылады.

Алтынсариннің шығармашылығын түсіндіру-оңай міндет емес, өйткені стереотиптер бүгінгі күнге дейін отандық тарихи-философиялық дискурста бар. Алайда, қазіргі білім беру реформалары жағдайында оның шығармашылық мұрасының маңызы зор. Біріншіден, Алтынсариннің білім беру философиясы ағартудың ұлттық концепциясын қамтыған, себебі білім беру дискурсының теориясы мен практикасында ұлттық және жалпыға ортақ мүддені қалай теңдестіру керектігі және ұлттық бірегейлік туралы сұрақ қойылған. Ұлы Алтынсарин өмір сүріп, оны құрған қазіргі заманның білім беру тотализациялық дискурсында ұлттық дәстүрдің сақталуы мүмкін бе? Оның өзі ұлттық-дәстүрлі мазмұн (этикалық) білім беру процесінің өзіне адамгершілік ұлылығын беретін теңдестірілген білім беру тұжырымдамасын жүзеге асыруға ұмтылды: адам білім беруді өзінің адами болмысының қалыптасуы мен жүзеге асырылуы деп түсінеді. "Білім – күш"," білім – билік", бірақ сіздің күш – жігеріңіз өзін-өзі өзгертудегі моральдық күшке айналған кезде, өзіңізге билік-бұл ойшылдың өзі ұмтылған нәрсе.

Екіншіден, оның тұжырымдамасының уақтылығы білім беру парадигмасы тәрбие мазмұнын қамтуы керек. Біздің уақытымыздың соңғы онжылдықтарында білім беру процесі осы маңызды компонентті – білім беруді жоғалтты. Енді жоғары оқу орындарында білім беру процесі өзін-өзі тәрбиелеумен алмастырылды, бұл дұрыс емес, өйткені мұғалім мен студенттің жеке тұлға және тұлға ретінде қарым-қатынасының терең қабаты жоғалады.

Алтынсарин тәрбие үдерісіне үлкен мән берді, Өйткені ол мұғалім институтын терең тұлғалық қарым-қатынас жүзеге асырылатын оқушыға сенім институты ретінде түсінді.

Қазақ ағартушылығы өз бойында өз бастауын сақтауға бел буған Шығыс үндестігін қамтыды, бұл Гегель бұл туралы мысқылдап айтқан абстрактілі еліктеуден құтылуға мүмкіндік берді. Шығыс контексті бір уақытта білім беру кеңістігін кеңейтті және басқа модельде – батыста – өзін басқа арқылы түсінудің философиялық және білім беру тәсілі ретінде ағартуға деген көзқарасты кеңейтті. Жалпы алғанда, Алтынсариннен білім алу тұжырымдамасы, бір жағынан, жалпыға ортақ идеяны жүзеге асырды (бұл өте Батыс болды), ал екінші жағынан-даралық идеясы, жетілдірудің жеке білім беру стратегиясының тұжырымдамасы (бұл Шығыс). Әмбебаптылық пен индивидуализмнің шектен шығуынан құтыла отырып, Алтынсарин әлемдік білім беру кеңістігіне ықпалдасатын ашық білім беру тұжырымдамасы ретінде ағартушылықтың бірегей моделін жасайды. Оның мұндай заманауи идеялары жақында ғана ішінара сұранысқа ие болғандығы таңқаларлық емес, бірақ бұл таңқаларлық емес, өйткені жеке, жеке білім беру идеясы мүлдем қолайсыз болды: кемелді тұлғаны емес, адам әрқашан құрбан болған мінсіз қоғамды қалыптастыру қажет болды.

Айтпақшы, бүгінде көптеген елдерде білім берудің ұлттық тұжырымдамалары әмбебап және жеке тәсілдердің тепе-теңдігін реттейтін өте тиімді фактор болып көрінеді. Мысалы, "Қазақстан Республикасында білім беруді дамыту тұжырымдамасында" білім беруде жеке тәсілдің қажеттілігіне назар аударылған, өйткені ол жеке факторды ашуға ықпал етеді. Білім беру парадигмасындағы ұлттық мазмұн қазіргі заманғы интеграциялық білім беру процесіне ұлттық рухани дәстүрдің қосылуынан тұрады.

Әсіресе, Ы.Алтынсарин үшін діни білім беру мәселесі қиын болды, себебі бұл мәселе исламдық білім туралы болды. Қазақ ағартушысы дінге енгізілген рухани-этикалық мән-мағынаны ұғынды. Құдай өзі құрған әлемге қатысты алғашқы, алғашқы тұлға ретінде ы. Алтынсариннің көзқарастарында жоғары адамгершілік және рухани ізгіліктің көрінісі болып табылады. Міне, сондықтан да, қазақ ағартушысы муллалар мен мешіт қызметкерлерінің екіжүзді моральын, оның пікірінше, өздері уағыздайтын мораль нормаларына сәйкес келмейтін екіжүзді моральды қатты сынайды. Демек, ы.Алтынсариннің пікірінше діни сенуші адам – адамгершілік болмыс, ол шын мәнінде ой мен іс-әрекетте парасаттылық, адалдық, ізеттілік ұғымдарын басшылыққа алады деген қисынды тұжырым жасауға болады.

Адамгершілік қабылдамауын ханжеской мораль, проповедуемой столпами ислам заставлялоИ.Алтынсарин діни обсурантизмге жатады. Бұл оның бірқатар маңызды мәлімдемелерімен, сондай-ақ жастарды діни рухта тәрбиелеуге қарсы күресі арқылы айқын көрінеді. Мысалы, үкіметтен қазақ даласында мектептер ұйымдастыруды талап ете отырып, ол бұл мектептер діни көзқарастардың таралуына қарсы тұруы тиіс, Оқушыларға адамның айналасындағы пәндік әлем туралы білім беруі тиіс деп есептеді. "Үкіметтің ортақ мүддесі үшін, - деп жазды ол, - оған бағынышты халықтарды адамгершілік және экономикалық тұрғыдан дамыту керек және Қырғыз даласында орыс-қырғыз мектептерін тез арада таратқан жөн, егер олар татар ілімін ығыстырмаса, онда олар оған қарсы салмақ ретінде қызмет етеді - питомник, дәлірек айтсақ, халықтың дамуына зиян келтіретін наным-сенімдерді көрсететін заттарға практикалық көзқарастар; ал бұл іс жүзіндегі бастамаларға негізделген өте сергек қырғыз әдет-ғұрпына байланысты, қандай да бір діни ықпалдан тыс, халықтың адамгершілік ыдырауына жол бермейді"[3]. Ы.Алтынсариннің осы тұжырымынан оның нық сеніміне сәйкес, тек зайырлы білім ғана халықтардың экономикалық және адамгершілік дамуын қамтамасыз ете алады. Бұл біріншіден. Екіншіден, тек зайырлы білім адамның айналасындағы шындыққа практикалық, басқаша айтқанда, саналы материалистік көзқарастың ошағы бола алады. Және, ақыр соңында, үшіншіден, діни предрассудки алматыдан "халық" дамыту, тежейді қоғамдық прогресс.

Данат Жанатаев, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің доценті, философия ғылымдарының кандидаты;

Шман Сағди Қуанышұлы, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің магистранты.