Философия дәстүріндегі синергетика

Философия дәстүріндегі синергетика
жеке
блог

Марксизм идеологиясының дағдарысы философиялық бағыттардың өзгеруіне және диалектикалық мәселелерді қажетсіз «өткенді қайталау» ретінде қабылдауға әкелді. Алайда диалектикалық философиядан бас тарту сөзсіз жаңа теорияның негізі болады. Қазіргі уақытта қазіргі заманғы пәнаралық бағыт – синергетика осы «әдістемелік лакунаның» сабағын талап етеді.

Дегенмен, әлі күнге дейін шешілмеген бірқатар проблемалар бар:

  •   Біріншіден, синергетика әлі толық орын алған жоқ, оның мәні әлі де "бұлыңғыр".
  •   Екіншіден, синергетиканың ұғымдары мен категориялары бастапқы мағыналардан тыс метафораланады және бұрмаланады.
  •   Үшіншіден, синергетика ғылымда, философияда және мәдениетте өзінің орнын анықтау үшін өзінің негізгі негіздерін көрсетуі керек.
  •   Төртіншіден, синергетиканың мәртебесін анықтаудың жалғыз мүмкіндігі - оны «дәстүрлі» диалектикалық әдіснамамен салыстыру.

Синергетиканың қалыптасуы оның концептуализация процесімен – онтологиялық идеяларды эмпирикалық материалға енгізумен тығыз байланысты. Синергетиканың жалпы ғылыми негіздері классикалық Батыс ғылымының, эксперименттік жаратылыстанудың, термодинамиканың, жүйелік идеялардың, А. А. Богдановтың тектологиясының дамуына, әмбебап эволюционизм, кибернетика және семиодинамика принциптерінің қалыптасуына байланысты. Жинақталған жалпы ғылыми идеялар синергетикалық онтологияның қалыптасу көзі болды.

Философиялық энциклопедия синергетиканы «қазіргі мәдениеттегі сызықты емес динамиктер теориясының дамуының табиғи ғылыми векторын білдіретін  қазіргі ғылымның жетекші бағыттарының бірі» деп анықтайды. Ю. Даниловтың айтуынша, синергетика құрылымдардың пайда болуын, өмірін және өлімін зерттейді. Е. А. Режабек күрделі және қарапайым құрылымдар үшін бірыңғай негіз құрудағы синергетика мәселесін қарастырады. Жалпы, бұл анықтамалар синергетика, ең алдымен, «жаңа парадигманың жауапты тасымалдаушысына айналатын» жалпы ғылыми зерттеу бағдарламасы екенін көрсетеді. Осыдан синергетикалық онтологияны В. А. Лекторский белгілеген әлемнің ғылыми бейнесіне интеграциялау қажеттілігі мәселесі өзекті болады.

В. г. Буданов синергетиканың өзара байланысты екі деңгейін анықтайды: түпнұсқа және бейресми метафоралық. Шынайы және метафоралық деңгейлер антагонистік емес. Олардың бірлігі бізге синергетиканы түсінудегі философия мен ғылымның рөлін түсіндіруге және бір уақытта ажыратуға мүмкіндік береді. Көрсетілген деңгейлерге синергетиканың үшінші, ең терең деңгейін қосу керек – онтологиялық. Бұл деңгей синергетиканың философиялық талаптары мен онтологиялық негіздерін сипаттайды.

Синергетиканың бірнеше негізгі принциптері бар, олар болу принциптеріне (гомеостатизм және иерархия) және қалыптасу принциптеріне (сызықтық емес, тұрақсыздық, ашықтық, динамикалық иерархия, бақылау) бөлінеді. Сондай-ақ, әлемнің синергетикалық бейнесін анықтайтын бірнеше негізгі ұғымдарды ажыратуға болады: "хаос", "тәртіп", "өзін-өзі ұйымдастыру", "тұрақсыздық", "бифуркация", "ауытқу", "тартушы".

Алайда, "уақыт", "кездейсоқтық", "сызықтық емес" және "тұрақсыздық" оның ерекшелігін сипаттайтын негізгі синергетикалық ұғымдар емес. Синергетика тәртіпті хаостан өзін-өзі ұйымдастыру теориясы ретінде, ең алдымен, тұтастық иерархиясы ретінде бөлік пен бүтіннің холизмге қатынасын қайта қарастырады.

Синергетикадағы Холархия белгілі бір жүйені сипаттаудың (синергетика болмыстың феноменологиясы ретінде), түсінудің (синергетиканың герменевтикалық аспектісі) және дамытудың (синергетика даму доктринасы ретінде) ең қолайлы әдісі ретінде әрекет етеді.

Грек тілінен аударғанда "холизм" сөзінің этимологиялық мағынасы "тұтас"дегенді білдіреді. Бұл тұжырымдаманың тұжырымдамалық дизайны жүйелік әдіснаманың дамуымен, танымдағы жүйелік парадигманың дамуымен және Я.Сматс пен Дж. Халдан А. байланысты. Сонымен қатар, тұтастық – оның бөліктерінің сомасынан көп екендігі туралы холизмнің негізгі идеясын Аристотель айтқан. Холизм, керісінше редукционизм сияқты, онтологиялық, эпистемологиялық және әдіснамалық түсінікке ие. Онтологиялық холизм тұтас әрқашан оның бөліктерінің қарапайым қосындысынан үлкен болатындығына негізделген. Эпистемологиялық холизм бүтіннің қасиеттерін оның құрамдас бөліктерінің қасиеттеріне сүйене отырып білуге болмайды деген түсініктен туындайды. Оның әдіснамалық интерпретациясы аясында холизм бұрынғы құбылыстарды кейінгі құбылыстарға ұқсас түсіндірудің жалпы ғылыми стратегиясы -  элевационизм болып табылады.

Синергетиканың өзін-өзі ұйымдастыру теориясы ретіндегі ерекшелігі, ол өз бөліктерінің қосындысынан шығарылмайтын және ынтымақтастық пен синергияның нәтижесі болып табылатын тұтастықты қалыптастыру процестерін зерттеуге бағытталған. Бүтіннің бөліктері оның өмір сүру тәртібінің параметрлерін белгілеу арқылы жүйелік бүтіннің тұрақтылығын қамтамасыз етеді. Тұтас тәртіптің параметрлері, өз кезегінде, оның бөліктеріне әсер етеді. Осыған байланысты синергетика редукционизм мен холизм арасындағы қайшылықты жоюға тырысады. Сонымен қатар, синергетика жүйенің элементтері мен оның тұтастығы ретіндегі қасиеттері арасындағы байланысқа назар аудара отырып, "күрделі эволюциялық тұтастықтың топологиялық тұрғыдан дұрыс жиналу заңдылықтарын" зерттейді. Синергетика, қарапайымнан күрделі құрастыру принциптерін ашып, эволюциялық холизмнің дамуына бағытталған. Басқаша айтқанда, синергетикадағы холизм тек когнитивтік және әдіснамалық көзқарасты ғана емес, сонымен қатар өзін-өзі дамытуға кездесетін әртүрлі жастағы, қарапайым және күрделі құрылымдардың синтезі болған кезде өзін-өзі дамытатын жүйелердің болу жолын білдіреді.

Осылайша, негізгі синергетикалық ұғымдар біртұтас дүниетаным және қалыптасу идеясы болып табылады, олар бір-бірімен тығыз байланысты, синергетикаға өзін-өзі ұйымдастырудың көзін, механизмін және векторын зерттеуге мүмкіндік береді. Тұтас дүниетаным синергетикаға бөлік пен бүтіннің арақатынасын жүйелік бүтіннің нақты ұйымы ретінде қайта қарастыруға және олардың нақты байланысы – синергия туралы идеяға қол жеткізуге мүмкіндік береді. Синергетикада болу - бұл хаостан тәртіпке ауысып, үздіксіз өзгеріске ұшыраған әлемнің имманентті сапасы.

XIX ғасырдың аяғы – ХХ ғасырдың басындағы ғылым дағдарысы, адамның ақыл-ойының мүмкіндіктеріндегі үмітсіздікпен, сызықтық прогресс тұжырымдамаларын сынаумен, энтропияның ашылуымен байланысты, адамның жалғыз өміріне (экзистенциализм, персонализм) көбірек көңіл бөлді. Уақыттың "соққыларымен" адамның өмір сүруі кездейсоқ және тұрақсыз, бұрын ойлағандай қатаң себептерден туындамайды. Ғылым объективтіліктің құрбаны ретінде "уақыт" сияқты іргелі тұжырымдаманы әкелді. Ғылым адамы уақыттан, кездейсоқтықтан және тұрақсыздықтан алшақтайды. Кездейсоқтық пен тұрақсыздық мәртебесін қайта қарастыру "уақыттың қайта ашылуымен"ерекшеленді.

Н.Бор, М.Борн, В.К.Гейзенберг және Э.Шредингер шығармаларындағы табиғи философия идеялары және классикалық емес ғылымның – кванттық механиканың одан әрі дамуы детерминизм идеясын себептілік принципін абсолютизациялауда жоққа шығарады. Н.Бордың толықтырылу принципі, бақылаушының мәртебесін қайта қарастыру және бақылау процесі пәнаралық зерттеулерге негізделген ұтымдылық пен коммуникацияның жаңа түріне негіз қалайды. Бұл синергетиканы жеке өлшеу үшін тиісті контекст орнатады.

М.Борн табиғи философиядағы себеп пен жағдайдың рөлі мен мәні туралы көп ойланғаннан кейін:"<...> кездейсоқтық-себептіліктен гөрі іргелі ұғым". О. Тофлер и.Пригожин мен И. Стенгерс жұмысының алғы сөзінде атап өткендей, өзгеру процесіндегі кездейсоқтық пен қажеттілік бір-бірімен тығыз байланысты:"<...> әлемде кездейсоқтық та, қажеттілік те әрекет етеді, бифуркация нүктесінде кездейсоқтық жүйеден қалған нәрсені дамудың жаңа жолына итермелейді, ал жол (көптің бірі) таңдалғаннан кейін детерминизм қайтадан күшіне енеді – және тағы басқалар бифуркацияның келесі нүктесіне дейін".

ХХ ғасырдағы тұрақсыздықтың онтологиялық мәртебесін қайта қарастыру және әлемге деген детерминистік көзқарастан бас тарту уақытты қайта ашуға айналады:"<...> стрела времени танытады, өзіне ұштастыра отырып случайностью <...> жүйе кездейсоқ әрекет еткен жағдайда ғана оның сипаттамасында өткен Мен болашақтың арасындағы айырмашылық пайда болады...». Алдыңғы Келесі түсіндіріледі, осыған байланысты болашақты болжау қазіргі уақытқа қатысты түсіндірме функцияға ие. Бұл принцип синергетикалық тартушы идеясының негізінде жатыр.

XIX-XX ғасырлардағы классикалық емес философия контекстінде тұрақсыздықтың рөлін қайта қарастыру және "уақытты қайта ашу" нәтижесінде "процесс философиясы", "ұзақтық философиясы" деп аталатын формалар пайда болады және қалыптасу идеясына, хаос пен тәртіпке, бөлікке және тұтас, қарапайым және күрделі идеяларға оралады.

Процесс философиясы өзінің мазмұнды мазмұнын А.Бергсонның "Шығармашылық эволюция" жұмысы аясында алады. Оның идеялары материяны ұйымдастырудың қарапайым формаларынан күрделіге ауысуға мүмкіндік беретін механизм ретінде шығармашылық эволюция мен өмірлік импульс принципінен туындайды. А. Бергсонның пікірінше, шындықтың өзі - ұзақтық-сұйықтық. Біздің қабылдауымыздың дискреттілігі - интеллекттің басты қателігі. Эволюцияның жалғыз қозғалтқышы - "өмірлік импульс". И.И.Блауберг атап өткендей: "Бергсон өмірлік серпінді өмірдің бастауы ретінде, эволюциялық сызықтардың шексіз жиынтығын тудырған бастапқы импульс ретінде қарастырады, олардың көпшілігі тоқтап қалды". Болашақта бұл идеялар А.Н.Уайтхедтің "процесс философиясы" контекстінде дами береді.

Синергетиканың философиялық негіздері ежелгі Шығыстың холизміне, хаос пен тәртіп туралы космологиялық идеяларға, христиан телеологизміне, табиғи философиялық дәстүрге (г. в. Лейбниц, Ф.Шеллинг), алдын-ала анықтау идеяларына, Гераклит философиясына, г. Гегельдің, А. Бергсонның, А. Уайтхедтің шығармаларына, Н.Бордың толықтырылу идеяларына, космизм тұжырымдамаларына, ноосфера идеясына және әмбебап эволюционизмге (в. Вернадский, ф. Шеллинг) негізделген. 1996 жылы 10 қаңтарда дүниеге келді. Соған қарамастан, жалпы ғылыми және философиялық дәстүр шеңберіндегі синергетиканың объективті орнын анықтау үшін оның диалектикамен пропорционалдылығын нақтылау және сұраққа жауап беру қажет: диалектиканың тұтас монистикалық онтологиясы синергетиканың тұтас плюралистік онтологиясымен қалай байланысты?

Диалектика мен синергетиканың арақатынасы туралы мәселе өткір дискуссиялық. Философиядағы диалектика мен синергетиканың пропорционалдылығын теориялық түсіну отандық жалпы ғылыми және философиялық зерттеулерде орын алды, бірақ негізінен стихиялық сипатта болды және бұл мәселенің әмбебап шешімдері табылған жоқ.

Диалектика мен синергетика болмыстың қосарлы, қарама-қайшылықты табиғатынан, әртүрлі негіздерде түсіндірілген қарама-қайшылықтардың бірлігі мен күресі принципінен туындайды: болмыс пен ештеңе, қозғалыс пен тыныштық, хаос пен тәртіп, бөлік пен тұтас, микрокосма және макрокосма және т. б.. Табиғат, эволюциялық холизм, өзін-өзі дамыту жүйелері, өзін-өзі ұйымдастыру, тартушылар туралы синергетикалық идеялар ғарыш, табиғат, болмыс туралы диалектикалық идеялармен қиылысады. Жалпы, синергетиканың философиялық негіздері, диалектика сияқты, болмыстан қалыптасуға баса назар аударады және олардың онтологиялық міндеті қарама-қайшылық пен бірлік, өзгермейтіндік пен өзгеріс арасындағы көпірді көздейді.

Диалектикадан тыс синергетика жеке ғылыми білім ретінде өмір сүре алады. Синергетика дүниетаным, парадигма, жалпы ғылыми теория ретінде диалектикамен одақта ғана өмір сүре алады. Алайда, диалектика синергетиканы сіңірмейді, оның тәсілдерін Тәуелсіздік пен эвристикалықтан айырмайды. Теңдік жоқ жоқ айырмашылықтар. Керісінше, синергетиканың болуы қайшылықтар арқылы дамудың диалектикалық идеяларына толығымен сәйкес келеді. Синергетика диалектиканың нақты тарихи формасына қайшы келеді, бұл оны диалектикалық әдіснаманың дағдарысы жағдайында диалектикаға пәнаралық білім мен пост-класс ғылымының жаңа контекстінде қайтадан өзекті болуға мүмкіндік беретін теріске шығарудан бас тартуға мүмкіндік береді.

Қорытындылай келе, негізгі синергетикалық ұғымдар ретінде анықталған біртұтас дүниетаным мен қалыптасу идеясы синергетика, болмыстан қалыптасуға ауысқанына қарамастан, материалдық және идеалды, макро - және микрокосмостың, адам мен әлемнің, тірі және жансыз бірлігінен туындайды деп қорытынды жасауға мүмкіндік береді. Бұл дүниетанымдық көзқарас жаңа емес, бірақ адам мен табиғаттың ғана емес, адам мен қоғамның, адам мен адамның басқа контекстін, жаңа диалогын болжайды. Осыған байланысты синергетика шынымен де жаңа табиғи философияға айналады.

Синергетиканың философиялық негіздері көп қырлы. Синергетиканың тұжырымдамалық негіздері ежелгі Шығыстың біртұтас философиясына, хаос пен тәртіп туралы идеяларға, табиғи философиялық дәстүрге (Г.В.Лейбниц, Ф.Шеллинг) оралады. Синергетикадағы кең ауқымды инвариант идеялары болмыстың процедуралық идеяларымен (Гераклит, Гегель, А.Бергсон, А. Уайтхед), әмбебап эволюционизммен толықтырылады. Синергетиканың философиялық негіздерін түсіндіруде диалектика ерекше орын алады. Синергетика диалектиканы дамытады және нақтылайды. Сонымен қатар, дамудың әмбебап көрінісін құру үшін тек синергетика тілі жеткіліксіз. Синергетиканы диалектикадан тыс жеткілікті түрде түсіну мүмкін емес, ал синергетикадан тыс диалектика өзінің ерекше тарихи формасы аясында қалады.

 

Дидар, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ 1 курс магистранты

Жетекшісі: Д.Жанатаев