Руми: Нағыз адам – басқаларға пайдасы тиген адам

Руми: Нағыз адам – басқаларға пайдасы тиген адам
Фото: peopletalk.ru
Ұлы парсы ақыны және философы, сопы Жалаладдин Руми 1207 жылы қазiргi Ауғанстанның солтүстiгiндегi Балх қаласында дүниеге келдi. Ж.Румидiң ба­ға жетпес рухани үле­сiн жете таныған ЮНЕСКО ұлы ақынның 800 жылдығына  орай 2007 жылды Халықаралық Руми жылы деп жариялады.

Ол 40 жасқа дейін медреседе сабақ берген, әл-ауқатты, елге сыйлы, басына сәлде ораған бейқам адам еді. Бала кезінде суфий ақын көріпкел Фаридуддин Аттардан бата алған, жыр кітабын қоса алған Джалаледдинді Тебризден келген жұмбақ  дәруіш үйіріп, ертіп әкетті. Шамседдин Тебризи, «сенім күні» деген лақап атты жан оған үш жыл бойы өз ілімін дарытты.  Дәруіш дегдар санасында шамға ұшқан көбелек тәрізді. Ыдырыс Шах: «Ол күрт өзгеріп, мистикалық ілімін уағыздай бастағанда өзіне бүркеншік ат ретінде Руми деген сөзді таңдап алды, себебі бұл әріптердің сандық баламасы 256-ға тең, НҰР түбіріне сәйкес келеді. Парсыша және арабша бұл түбір «жарық» (нұр) мағынасын береді»,– деп жазады «Суфизм» атты кітабында.
 
Румидiң көп томдық “Мәуснауи поэзиялық  еңбегi – ұлы шығарма. Оның “Диуаны Кебир”, “Фиһи мәфиһ”, “Межалиси Себа” және “Мектубат” еңбектерiн­дегi одалары мен рубаят­тары, қарасөз­дерi, монологтары, шағын әң­гiмелерi, нақыл сөздерi, дүниетанымдық толғаныс-тебiре­нiстерi –   әлеумет­тiк  фило­софия­лық мәнi терең, iзгiлiк­ке, сұлулық пен ақиқат­қа толы дүниелер.

Жалаладдин Руми шығармаларын, негiзi­нен, парсы тiлiнде жазған. Мүмкiн, осыдан да болар, ирандықтар да, өзге халықтар да Жалаладдин Румидi парсылық деп есеп­тейдi. Ал шын мә­нiнде Жалаладдин Руми анасы жағынан да, әкесi жағынан да тек­тiлiктерi­мен аттары аңызға айналған ақсүйек түрiк отбасына жатады.
 
Жалаладдин Руми­дiң “Мәснауи” атты шығармасы тек Шығыс халықтарының ғана емес, сонымен қатар бүкiл дүние жүзi халықтарының дүние­танымына, рухани дү­ниелерiне (философия, этика, әдебиет, поэзия) орасан зор ықпал етiп, адам­зат баласының мәдени тұрғыдан өсiп, өркендеу үрдiсiнде өш­пес iз қалдырған туынды. Румидiң досы әрi хатшысы Хусамиддин Челеби оның мықты ең­бектер жазуға өте қа­бiлеттi екенiн дәлелдеп бередi. Өз еркi­мен Ж.Румидiң айт­қанын сөзбе-сөз қағазға түсiрiп отыратынын айтады.
 
Сол кезде Маулана басына ораған сәлде­сiнен он сегiз бәйiт жазылған өлең жолдарын Хусамеддинге ұсынады. Мiне, “Мә­снауи” осылайша дүниеге келедi. Ақын өмiр, тiршiлiк, қарым-қатынас, достық, адалдық, әдiлеттiлiк, махаббат сезiмi туралы жырлайды. Өмiр, өлiм, дү­ниенi жаратушы құдiреттi күш, әлем мен адам арасындағы байланыс, адамға жақ­сылық жасау туралы толғайды.
 
Адамдарды әдiлеттi болуға, жақсылық жасауға шақырады. Ж.Руми “Мә­с­науи” шумақтарын бiр жаққа жолаушылап кетiп бара жатқанда да, тiптi моншада әңгiме-дүкен құрып отырғанда да жазған. Ал Хусамиддин оларды қағаз бетiне тү­сiрiп отырған. Рас, “Мә­с­науи­дың” үзiлiп қалған кездерi де бол­ған. Хусамиддин Челе­би­­дiң әйелi қайтыс болғанда екi жылдай қағаз бетiне түсiрiл­ген жоқ. Тек 1264 жылдан бастап қайта жазыла бас­тайды. “Мәснауидың” әр хикаясының белгiлi бiр аятты немесе белгiлi бiр хадистi түсiндiру үшiн баян­далғанын бай­қауға болады.
 
Ж.Руми: “Мен сiз­дер­ге iштей және ашық түрде тамақты аз жеудi, аз ұйықтауды, аз сөйлеудi, күнә­ларыңнан арылуды, әрдайым нәп­сiқұмар­лықтан қашық жүрудi, қиыншылық пен азапқа шыдауды, надандардан аулақ, ал әдептi және оқыған адамдармен дос болуды өсиет етемiн. Өйткенi нағыз адам – бас­қаларға пайдасы тиген адам. Сөздiң жақсысы қысқа әрi мәндi болады”,– дейдi. Сонымен бiрге ұлы философ: “Егер сен дұшпаныңды қадiрлегiң келсе, сонымен қатао дұшпаныңның да сенi жақсы көруiн тiлесең, қырық күн оның жақсылығын айт. Ол дұшпаның саған дос болады: өйткенi қөңiлден тiлге жол болғаны сияқты, тiлден де көңiлге жол болады. Тандыр қаншалықты ыс­тық болса, соншалықты нан дәмдi пiсiрiледi. Суық болса нан пiс­пейдi” дейдi. Ж.Румидiң тәм­сiл­дерi әлi күнге дейiн мәнiн жойған жоқ.
 
Ж.Руми 1273 жылы Кония қаласында  дүниеден өттi. Хазiреттi жерлеу, оған жаназа шығару кезiнде Кония жұрты түгел егiледi. Ертемен Ж.Румидi жерлеуге шық­қан жаназашылар тобы кешке жақын ғана мазаратқа жетедi. Ке­сенесi өз өсиетi бойынша биiк жерге соғылады. Ж.Румидiң кесенесi қа­сиеттi орынға айналғаны сонша, қажылыққа баратындар Арабияға кетпестен бұрын Конияға келiп, осы кесенеге келiп мiн­деттi түрде зиярат етедi.

@. @assel_assanova